Tusen Volvo-bussar till Shanghai

Tusen Volvo-bussar till Shanghai Volvo Bussar AB:s joint venture för stadsbussar i Kina - Shanghai Sunwin Bus Corporation -, har tecknat en order på 500 Volvo stadsbussar med en av Shanghais största bussoperatörer, Shanghai Ba-shi (Group) Industrial Co.Ltd. Ordern är värd cirka SEK 500 miljoner och markerar ett viktigt genombrott på den kinesiska stadsbussmarknaden. Bussarna skall levereras under de kommande 12 månaderna. Avtalet omfattar en option på ytterligare 500 Volvobussar med leverans under senare hälften av 2003 och 2004. Leveranserna av Volvo bussar till Kina inklusive Hong Kong kommer därmed i år att överskrida 1000 bussar. Marknaden för tunga bussar i Kina är med sina cirka 12 000 enheter per år en av de största marknaderna i världen. Efterfrågan på moderna, rena och effektiva bussar förväntas stiga i Kina under de kommande åren. Affären är en följdorder till förra årets leveranser på 200 Volvo stadsbussar till ett flertal bussoperatörer i Shanghai. Operatörerna och passagerarna har varit mycket nöjda med dessa bussar. "Vi har redan en stark position på lyxbussmarknaden i Kina. Med denna order gör vi en viktig inbrytning på stadsbussmarknaden. Vi är glada och hedrade av att en ledande bussoperatör i Shanghai nu köper Volvo- produkter igen baserat på deras erfarenheter och utvärdering av våra bussar. Vi har valt att etablera vårt joint venture för stadsbussar i Shanghai, som är en ledande region inom handel och industri, redo att dra nytta av våra moderna stadsbussar," säger Jan Engström, VD för Volvo Bussar AB. Shanghai Ba-shi Industrial Co.Ltd. är ett ledande transportföretag med passagerartrafik i städer och på landet, turisttrafik och intercitytrafik, taxiverksamhet och logistik. Deras fordonspark består av totalt 14 000 fordon, varav närmare 8 000 stadsbussar. Sunwin Joint Venture bildades i september 2000 med Shanghai Automotive Industry Corporation (Group), SAIC, som kinesisk partner. SAIC är en av de tre ledande fordonstillverkarna i Kina. Sunwin joint venture tillverkar och säljer Volvos stads- och pendelbussar samt Sunwins lokala stadsbussar. Volvos 12-meters stadsbussar, som ingår i affären, baseras på Volvos B7R- chassi med en tillförlitlig och slitstark drivlina med Volvos miljövänliga motor. Chassidelar exporteras från Sverige men chassit och den kompletta bussen monteras i Shanghai. 2002-08-15 För mer information kontakta: Heléne Mellquist Vice President, Corporate Communication Volvo Bus Corporation Tel: +46 31 66 12 06 Fax: +46 31 66 72 88 E-mail: helene.mellquist@volvo.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/08/15/20020815BIT00680/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/08/15/20020815BIT00680/wkr0002.pdf