Volvo Aero Engine Services tecknar order

VOLVO AERO ENGINE SERVICES TECKNAR ORDER PÅ UNDERHÅLL, VÄRD 500 MILJONER KRONOR Volvo Aero har tecknat ett avtal med Pratt & Whitney som innebär att Volvo Aero får underhålla omkring 25 Pratt & Whitney-motorer av typ JT9D, för bland annat Boeing 747. Värdet på avtalet kan beräknas till cirka 500 miljoner kronor under 2001 och 2002. Därmed kan detta vara det största kontrakt på underhåll som Volvo Aero tecknat sedan 1998. Bakgrunden till avtalet, som undertecknades på torsdagen, är att Pratt & Whitney för närvarande och framöver kommer att ha fullt i sina egna verkstäder med underhåll av motortypen PW4000. Efter att ha studerat utfallet från andra underhållsföretag fattade man beslutet att lägga motorunderhållet av ett antal JT9D-motorer hos Volvo Aero. Det nya avtalet gäller 2001 och 2002. Det exakta antalet motorer som ska underhållas är inte angett i avtalet, men vi planerar för cirka 25 motorer, berättar Bertil Hallin, vd för Volvo Aero Engine Services i Bromma, där motortypen JT9D underhålls. Några nyanställningar är inte aktuella med anledning av avtalet. Kostnaden för att underhålla en enda motor ligger på mellan 20 och 30 miljoner kronor, beroende på hur pass stora insatser som krävs. Grovt räknat handlar det alltså om cirka 500 miljoner kronor, säger Bertil Hallin. Vi är självklart mycket glada över att Pratt & Whitney ger oss detta förtroende. Det är extra glädjande för oss att avtalet ligger helt i linje med vår strategi att expandera inom JT9-underhållet. Avtalet ökar möjligheten att nå våra produktionsmål, trots den akuta krisen i flygbranschen, kommenterar Lars Sundberg, chef för affärsområdet Engine Services. Vi är glada över att vi tecknat avtalet med Volvo Aero. Det innebär att vi kan fortsätta att garantera våra kunder ett motorunderhåll av hög kvalitet, säger Jean-Louis Berrendonner, Senior Vice President inom Large Commercial Engines, Europa, Pratt & Whitney. 2001-10-19 För ytterligare information kontakta: Fredrik Fryklund, presschef på Volvo Aero, 0520-94 401 Volvokoncernen är en av världens ledande tillverkare av lastbilar, bussar och anläggningsmaskiner, drivsystem för marint och industriellt bruk samt flygmotorkomponenter. Dessutom tillhandahåller koncernen kompletta lösningar inom finansiering och service. Koncernen har ca 78,000 anställda, tillverkning i 25 länder och verksamheten bedrivs på över 185 marknader. Volvokoncernen omsätter närmare 200 miljarder kronor. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/10/19/20011019BIT00050/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/10/19/20011019BIT00050/bit0002.pdf