Volvo Aero Turbines (UK) skriver avtal med Honeywell Control Systems om gasturbin

VOLVO AERO TURBINES (UK) SKRIVER AVTAL MED HONEYWELL CONTROL SYSTEMS OM GASTURBINER Volvo Aero Turbines (UK) Ltd har tecknat ett MoU (Memorandum of Understanding) med Honeywell Control Systems Ltd. Avtalet innebär att Honeywell kommer att anlita Volvo Aero som prioriterad leverantör till sina installationer av gasturbiner till olika sjukhus i Storbritannien. Det gäller i första hand CHP-anläggningar (Combined Heat and Power) som förser sjukhusen i Storbritannien med både el och värme. Även andra marknader kan bli aktuella. Det första kontraktet som tecknats under detta MoU gäller en installation av Volvo Aeros CHP-enhet VT600 till ett sjukhus i Wales. Det andra kontraktet avser en liknande anläggning till ett sjukhus i England. Honeywell Control erbjuder sina kunder "Contract Energy Management", vilket innebär att de enbart betalar för den levererade elektriciteten; värmen får man gratis. Honeywells order från sjukhus i Storbritannien omfattar en stor mängd åtgärder i energibesparande syfte, där Volvo Aeros CHP-anläggning har en viktig roll. I andra sammanhang, när det handlar om effekter på från 6 kW till 5 MW, kan Volvo Aero erbjuda motsvarande villkor, som då innefattar både underhållsansvar och finansiering i samarbete med finansbolaget Volvo Contract Services i Storbritannien. 1998-12-30 För mer information, kontakta Lars Bergdahl, 0520-941 50, eller Ian Grant, +44 1203 308900. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1998/12/30/19981230BIT00010/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1998/12/30/19981230BIT00010/bit0002.pdf