Volvo får order på 500 lastbilar från Ungern

VOLVO FÅR ORDER PÅ 500 LASTBILAR FRÅN UNGERSKT TRANSPORTFÖRETAG Ungerns största transportföretag, Hungarocamion, har tecknat order på 500 Volvo FH12-lastbilar. Affären innebär ett stort genombrott för Volvos lastbilsförsäljning på den ungerska marknaden. Hungarocamion är en av den europeiska transportmarknadens giganter med totalt 1.100 fordon. Företaget privatiserades under våren 1998 och köpet av de nya Volvo-lastbilarna är ett led i en snabb förnyelse av fordonsparken. Köpet omfattar 500 kompletta ekipage med semitrailers, som tillverkas av den tyska tillverkaren Schmitz. De första lastbilarna ska levereras redan i mitten av november i år. I samband med affären tar Volvo också över en av Hungarocamions verkstäder i Budapest. Syftet är att både Hungarocamion och Volvos övriga kunder i Ungern ska få tillgång till en modern Volvoverkstad och de servicetjänster som Volvo kan erbjuda. Efter utbildning av personalen och upprustning av lokalerna ska verkstaden nyinvigas i början av 1999. - Affären är ett mycket betydelsefullt framsteg för vår satsning i Centraleuropa. Hugarocamion är en tongivande aktör inte bara i Ungern utan även på den övriga europeiska transportmarknaden, säger Tom Jörning, Volvo Lastvagnars areadirektör i östra Europa.. 1998-10-23 ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se/ Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1998/10/23/19981023BIT00010/LVUngern-sv.pdf http://www.bit.se/bitonline/1998/10/23/19981023BIT00010/LVUngern-sv.doc