Volvo förvärvar affärsdelen vältar från SuperPac

Volvo förvärvar affärsdelen vältar från superpac Volvo Construction Equipment (Volvo CE) har förvärvat affärsdelen vältar från SuperPac Inc i Cambridge, Kanada. I förvärvet ingår rättigheterna till produktutveckling och tillverkning av 7 olika modeller markvältar. Anläggningar för produktion ingår inte i överenskommelsen. Slutmonteringen kommer att göras vid Volvo CE:s fabrik i Asheville, N.C., USA, medan komponenttillverkningen kommer att läggas utanför företaget. Inledningsvis kommer produktprogrammet att distribueras under varumärket SuperPac via Volvo CE:s nyligen offentliggjorda satsning på uthyrningsföretag samt genom utvalda återförsäljare. Volvo kommer att vidareutveckla produkterna och senare också marknadsföra och sälja dem under varumärket Volvo. "Det här är ytterligare ett bra tillfälle för oss att förvärva ett produktprogram och bredda vårt erbjudande till kunderna. Den senaste tidens utveckling, som inneburit lansering av egenutvecklad grävlastare samt förvärv av produktprogram för såväl teleskopiska materialhanterare som skidsteer-lastare, visar att Volvo har en stark tilltro till den växande affärsdelen anläggningsmaskiner", säger Tony Helsham, VD för Volvo Construction Equipment. Vältar används i huvudsak tillsammans med väghyvlar vid byggnation och underhåll av vägar. Den totala världsmarknaden uppgår till ca 30.000 maskiner per år. 2002-03-1 För ytterligare information kontakta Klas Magnusson +32 2 482 50 65 alt +32 475 57 62 14 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/03/14/20020313BIT00830/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/03/14/20020313BIT00830/wkr0002.pdf