Volvo förvärvar skidsteer-lastare från Textron

Volvo förvärvar skidsteer-lastare från textron Volvo Construction Equipment (Volvo CE) har idag förvärvat affärsdelen Scat Trak, tillverkare av skidsteer-lastare, från Textrons dotterbolag OmniQuip. I förvärvet ingår rättigheterna till produktutveckling och tillverkning av ett komplett program skidsteer-lastare omfattande 8 modeller i storleksklasser från 0,6 ton till 1,1 ton. Anläggningar för tillverkningen ingår inte i överenskommelsen. Förvärvet tillför ännu en viktig produktfamilj till Volvo CE:s erbjudande inom kompaktmaskiner samtidigt som det också utökar Volvos nyligen lanserade uthyrningsprogram med en serie mycket attraktiva produkter. Produktprogrammet kommer att vidareutvecklas och lanseras globalt hösten 2002 under varumärket Volvo. Monteringen förläggs till Volvo CE:s fabrik i Asheville (North Carolina, USA). "Jämfört med marknadens ledande skidsteer-lastare framstår Scat Trak som en mycket konkurrenskraftig produkt. Dess goda egenskaper kommer tillsammans med Volvos varumärke och starka distributionsnät att bli en stor tillgång för våra återförsäljare och kunder", säger Tony Helsham, VD för Volvo CE. "Det här är ett unikt tillfälle för Volvo, inte bara sett till tidpunkten, att förvärva en första klassens produkt som är betydelsefull för den vidare utvecklingen och breddningen av produktprogrammet, utan att tillföra tillverkningskapacitet", säger Leif Johansson, VD för AB Volvo. "Lansering av den egenutvecklade grävlastaren, förvärvet av den teleskopiska materialhanteraren från UpRight och nu skidsteer- programmet, understryker Volvos engagemang i anläggningsmaskinsbranschen. Dessa produkttillskott, tillsammans med diskussioner med Komatsu, representerar en ny och mycket spännande fas i Volvo CE:s utveckling." OmniQuip kommer att sköta eftermarknadsaffären för produkterna från Scat Trak fram till Volvo CE:s lansering. Därefter tar Volvo CE över service- och reservdelsverksamheten. En skidsteer-lastare är en liten kompaktlastare med stor kapacitet. Dess höga lastförmåga i förhållande till vikt och storlek och dess unika manövreringsförmåga, gör att den används inom många av anläggningsbranschens områden. Den totala världsmarknaden uppgår till ca 90 000 maskiner per år. 2001-12-19 Click here to view pictures: http://www.newsonline.nu/imgway/index.asp?pmid=16306 För ytterligare information kontakta: Klas Magnusson, Corporate Communications, Volvo Construction Equipment Tel +32 2 482 5065, Mobil +32 475 576214 Volvo Construction Equipment är en av världens ledande tillverkare av anläggningsmaskiner såsom hjullastare, grävmaskiner, ramstyrda dumprar och väghyvlar. Våra produkter säljs under varumärket Volvo. Produktionsanläggningar finns i Sverige, Tyskland, Frankrike, USA, Canada, Brasilien och Korea. Försäljningen under 2000 var ca 20 miljarder kronor och rörelseresultatet var ca 1,6 miljarder kronor. Antalet anställda var ca 8 900. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/12/19/20011219BIT00320/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/12/19/20011219BIT00320/bit0002.pdf