Volvo förvärvar teleskopisk materialhanterare

Volvo förvärvar teleskopisk materialhanterare Volvo Construction Equipment (Volvo CE) har förvärvat affärsdelen Teleskopiska Materialhanterare av företaget UpRight Inc. I förvärvet ingår rättigheterna till produktutveckling och tillverkning. Anläggningar för tillverkningen ingår inte i överenskommelsen. Det nya produktprogrammet kommer att bredda Volvos erbjudande inom kompaktsegmentet till återförsäljare och kunder. Dessutom är teleskopiska materialhanterare nyckelprodukter för företag inom uthyrningsbranschen och det förvärvade programmet passar väl in i Volvos nyligen lanserade initiativ på detta område. Det förvärvade maskinprogrammet teleskopiska materialhanterare omfattar 6 modeller i storleksklasser från 2,7 ton upp till 3,6 ton, i såväl låg- som högbomsutförande. Dessa produkter kommer att vidareutvecklas och lanseras över hela världen år 2003 under varumärket Volvo. "I tester framstår det förvärvade produktprogrammet som mycket bra i jämförelse med de ledande konkurrenterna. Detta är en mycket stark bas för vidareutveckling av ett Volvoprogram teleskopiska materialhanterare", säger Didier Teirlinck, chef för Compact Equipment inom Volvo CE. "Det här är ett utmärkt tillfälle för oss att förvärva en strategiskt viktig produkt och bredda våra erbjudanden till återförsäljare och kunder, samtidigt som vi kan använda våra nuvarande anläggningar för tillverkningen", säger Tony Helsham, VD för Volvo CE. UpRight Inc kommer att fortsätta att ta hand om eftermarknaden för de maskiner som redan finns på marknaden. En teleskopisk materialhanterare är ett transportfordon med mångsidig användning som huvudsakligen nyttjas inom byggnadsindustrin och jordbruket. Produkten är också känd under namnet Rough Terrain Lift Truck. Den totala världsmarknaden uppgår till ca 30 000 maskiner per år. 2001-12-18 För ytterligare information kontakta Klas Magnusson Volvo Construction Equipment Tel: +32 2 482 5065 Mobil: +32 475 576214 Volvo Construction Equipment är en av världens ledande tillverkare av anläggningsmaskiner såsom hjullastare, grävmaskiner, ramstyrda dumprar och väghyvlar. Våra produkter säljs under varumärket Volvo. Produktionsanläggningar finns i Sverige, Tyskland, Frankrike, USA, Canada, Brasilien och Korea. Försäljningen under 2000 var ca 20 miljarder kronor och rörelseresultatet var ca 1,6 miljarder kronor. Antalet anställda var ca 8 900. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/12/18/20011218BIT00410/bit0002.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/12/18/20011218BIT00410/bit0002.PDF