Volvo introducerar bussar i Indien

VOLVO INTRODUCERAR BUSSAR I INDIEN Den växande medel- och "affärsklassen" i Indien är främsta målgruppen för Volvo Bussars satsning på turistbussar i Indien. Bekväma långfärdsbussar kan aktivt konkurrera med tåg och flyg i det indiska folkets ökande rörlighet. Indien utgör nu också en marknad för Volvo Bussars . Här ska den växande medelklassen lockas att resa med buss istället för de mindre flexibla färdmedlen tåg och flyg. Moderna, säkra och bekväma långfärdsbussar är Volvos medel i kampen om de allt fler resenärerna. Bussen ger dessutom människorna i mindre städer en ökad möjlighet att röra sig över längre sträckor. Flera partners Bussarnas chassier, av typen B7R, byggs i Volvos fabrik i Bangalore i sydvästra Indien. Karosserna, av Volvos design, byggs av den lokala Azad Group. Företagen samarbetar för att erbjuda sina kunder bästa tänkbara support genom Volvos redan väletablerade servicenät. Tillsammans med andra partners erbjuder Volvo India också finansiering. Det segment, som Volvo nu går in i, är litet men växande. Tre år intensiv utvärdering av marknaden, har lett fram till att så kallade intercitybussar med goda prestanda och hög komfort är den optimala lösningen för Volvo Bussars entré på den jättelika indiska marknaden. Ny standard i Indien Genom att sätta en ny standard för turistbussar, hoppas Volvo på en stark expansion för sina bussar i och med den nu inledda satsningen. Volvo Lastvagnar är sedan tre år etablerade med tillverkning i Bangalore och även Volvo Construction Equipment samt Volvo Penta är närvarande i Indien. - I framtiden kan behovet av kompletta transportlösningar i Indien bara öka. Miljö- och säkerhetskraven kan bara bli hårdare liksom kraven på bränsleeffektiva motorer och bättre körbarhet, säger Volvo Bussars VD, Jan Engström. - Volvo Bussar kommer att envist utnyttja sitt globala kunnande inom dessa och andra viktiga områden för att fortsätta ha en ledande roll på den indiska bussmarknaden. Text Volvo Intercity B 7 R på väg i Indien 2001-10-22 För mer information kontakta: Lennart Lindgren, Public Relations Volvo Bus Corporation Tel: 031 66 73 05, Fax: 031 66 72 88 E-mail: lennart.c.lindgren@volvo.com Volvo är en världsledande tillverkare av lastbilar, bussar och anläggningsmaskiner samt motorer för marint och industriellt bruk och komponenter för flygindustrin. Volvo är starkt förknippat med kvalitet, säkerhet och omsorg om miljön. Volvo har totalt cirka 54.000 anställda. Koncernens totala försäljnings-värde under 2000 uppgick till drygt 130 miljarder kronor. Volvo Bussar är världens näst största tillverkare av tunga bussar. Sortimentet omfattar kompletta fordon, chassi, karosser, transportlösningar för städer, leasing, finansiering samt service- och underhållskontrakt. Click here to view pictures: http://www.newsonline.nu/imgway/index.asp?pmid=15095 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/10/22/20011022BIT00610/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/10/22/20011022BIT00610/bit0002.pdf