Volvo investerar usd 150 m (ca sek 1.200 m) och etablerar industriell bas i mexico

VOLVO INVESTERAR USD 150 M (ca SEK 1.200 M) OCH ETABLERAR INDUSTRIELL BAS I MEXICO Förvärvar busstillverkaren Mexicana de Autobuses, MASA Planerar lokal montering av personbilar Etablerar koncerngemensam inköpsenhet Studerar möjlig etablering av hyttillverkning för anläggningsmaskiner Etablerar helägt finansbolag Volvo förvärvar den mexikanska busstilverkaren Mexicana de Autobuses, MASA. Köpeskillingen uppgår till totalt USD 70 M (ca SEK 560 M). Henlys - Volvos busspartner i Nordamerika - kommer senare att förvärva 35 procent av Volvos mexikanska bussverksamhet. MASA är Mexicos näst största tillverkare av turist- och långfärdsbussar med 928 sålda bussar och ett totalt försäljningsvärde om USD 77 M (ca SEK 620 M) under första halvåret 1998. Under hela 1997 sålde MASA 807 turist- och långfärdsbussar och försäljningsvärdet uppgick till USD 59 M (ca SEK 470 M). MASA:s produktion består till övervägande delen av turistbussar där företaget har en marknadsledande position i Mexico. MASA tillverkar även stadsbussar. Företagets huvudkontor och produktionsenhet finns i Tultitlan utanför Mexico City. Antalet anställda uppgår till totalt 2.400 personer. Förvärvet av MASA är en del i Volvos tillväxstrategi inom Nafta (Mexico, Kanada och USA). Bolagets fabrik på totalt 51.000 kvm ska integreras med Volvokoncernens övriga produktionsstruktur i Nordamerika. Tillsammans med Volvos tidigare förvärv av busstillverkare i Nordamerika, blir Volvos produktionskapacitet inom Nafta totalt cirka 5.000 bussar årligen. - Med 26 procents andel av den totala världsekonomin innebär Nafta möjligheter till betydande utökning av handeln mellan Mexico, USA och Kanada. Vi har i många år haft en stark industriell bas i Nordamerika och för att ytterligare stärka vår tillväxtstrategi utökar vi nu denna bas genom omfattande investeringar i Mexico, säger Volvos koncernchef Leif Johansson. Volvo Personvagnar Utöver förvärvet av MASA planerar även Volvo att starta montering av Volvo Personvagnars S70/V70-modeller i MASA:s befintliga fabrikslokaler. Volvo Personvagnar undersöker möjligheterna för att etablera ett nätverk av serviceenheter och återförsäljare samt ett utbildningscenter som förberedelse för montering och försäljning av cirka 1.000 personbilar från och med 1999. Anläggningsmaskiner och Marin- och industrimotorer Volvo Construction Equipment genomför en studie av förutsättningarna för att etablera en hyttfabrik i Mexico. Fabriken är tänkt att leverera hytter till företagets fabrik i Asheville, North Carolina i USA. Studien beräknas vara klar inom en snar framtid. Volvo Penta undersöker möjligheterna för att starta försäljning av industrimotorer i Mexico. Volvo Lastvagnar och Volvo Aero Volvo Lastvagnar startade 1994 produktion i Mexico genom ett avtal med General Motors fabrik i Toluca. Cirka 350 lastbilar tillverkades i fabriken under 1997. Volvo Aero finns redan representerade på den mexikanska marknaden genom sitt amerikanskt dotterbolag AGES, som är verksamt inom handel och leasing av flygplansdelar. Övrig verksamhet Volvokoncernen planerar också för en etablering av en koncerngemensam inköpsenhet i Mexico. En underleverantörsstruktur skall byggas upp för leveranser av komponenter och reservdelar för Volvokoncernens industriella verksamheter inom Nafta. Under 1998 kommer också ett av Volvo helägt finansbolag att etableras i Mexico. 1998-10-01