Volvo lastvagnar får ytterligare order på lastbilar till Iran

VOLVO LASTVAGNAR får YTTERLIGARE order på lastbilar till IRAN Volvo Lastvagnar har fått en order på 600 lastbilar av modell Volvo FH12 till Iran. Detta är den andra beställningen av Volvo FH12 till Iran - i maj beställde landet den första omgången bestående av 500 lastbilar. De nu aktuella bilarna är dels Volvo FH12 4x2 samt Volvo FH12 6x4. Lastbilarna kommer att levereras i form av sk CKD-satser och monteras på plats i Teheran. - Beställningen visar att kunderna i regionen är beredda att satsa på en helt modern lastbilsmodell som Volvo FH12. Ordern markerar ett viktigt teknikskifte för landets transportindustri. Vår redan starka ställning på marknaden kommer ytterligare att stärkas, säger Roar Isaksen, chef för International Division vid Volvo Lastvagnar. Affären är ett resultat av det samarbetsavtal som företaget tidigare i år tecknade med Saipa Diesel i Iran om tillverkning av tunga lastbilar. Inriktningen är att producera 1.500 enheter per år. Volvo Lastvagnar har sedan början av 1970-talet levererat mer än 40.000 tunga lastbilar till Iran, vilket resulterat i en ledande position på marknaden. Företagets leveranser har under vissa år uppgått till 4.000- 5.000 tunga fordon. 2001-10-04 För ytterligare information kontakta: Claes Claeson, Volvo Lastvagnar AB, tel: 031-663908, 0708-363908 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/10/04/20011004BIT00340/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/10/04/20011004BIT00340/bit0002.pdf