Volvo Personvagnar säljer sin del av ABB Olofstrom Automation AB

VOLVO PERSONVAGNAR SÄLJER SIN DEL AV ABB OLOFSTROM AUTOMATION AB Volvo Personvagnar kommer att gå ur samarbetet inom ABB Olofstrom Automation AB, som i fortsättningen blir helägt av ABB. Parterna har beslutat att inte offentliggöra köpeskillingen. ABB Olofstrom Automation AB bildades i januari 1997, med 51 procent av aktierna för ABB och 49 för Volvo Personvagnar. Till bolaget fördes då Volvo Personvagnars i Olofstrom teknikavdelningar för sammansättningsteknik, pressmeknisering och lättviktstänger, samt Olofstrom Automation i Toronto, Kanada, Detroit, USA och senare även verksamheten i Sao Paolo, Brasilien. Totalt övergick 500 Volvoanställda till ABB Olofstrom Automation varav 250 i Sverige. Sedan dess har verksamheten utvidgats och omfattar idag 550 anställda med en omsättning 1997 på 1 133 MSEK. 1998-12-22 ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1998/12/22/19981222BIT00310/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1998/12/22/19981222BIT00310/bit0002.pdf