Volvokoncernen tecknar nya kreditfaciliteter på 3,5 miljarder euro

Volvokoncernen har genom dotterbolaget Volvo Treasury AB tecknat nya kreditfaciliteter på 3,5 miljarder euro, tillgängligt i olika valutor.

De nya faciliteterna ersätter befintliga faciliteter på motsvarande 3,2 miljarder euro som tecknades 2011 och 2012.

Faciliteterna fördelas på 2 300 miljoner euro med en löptid på fem år och 1 200 miljoner euro med en löptid på tre år, båda med förlängingsoptioner om ett plus ett år.

BNP Paribas, Danske Bank, HSBC Bank plc, Svenska Handelsbanken AB (publ) och Swedbank AB (publ) koordinerade upplägg och syndikering av de nya kreditfaciliteterna.

Upphandlingen av faciliteterna mottogs väl av marknaden och övertecknades kraftigt. Totalt deltog 29 banker vilket bidrog till en väl diversifierad finansiering.

2014-07-01

Journalister som vill ha ytterligare information, vänligen kontakta

Christer Johansson, Volvokoncernens investerarrelationer, tel. 031-66 13 34

Volvokoncernen är en av världens ledande tillverkare av lastbilar, bussar, anläggningsmaskiner, drivsystem för marina och industriella applikationer samt komponenter för flygplan och flygmotorer. Volvokoncernen tillhandahåller också kompletta finansiella tjänster. Volvo har cirka 100 000 anställda, produktionsanläggningar i 19 länder och försäljning på mer än 180 marknader. Volvo omsatte år 2010 omkring 265 miljarder SEK och är noterat på OMX Nordiska Börs Stockholm. För mer information besök www.volvokoncernen.se eller www.volvogroup.mobi om du använder din mobiltelefon

För videomaterial för TV- och filmproduktion av Volvokoncernens olika produktionsanläggningar och produkter, gå till http://www.thenewsmarket.com/volvogroup. Där kan du ladda ner bildmaterial i form av MPEG2-filer eller beställa det på Beta-kassett. Registrering och beställning av videomaterial är kostnadsfritt för medier.