Volvokoncernens kapitalmarknadsdag

Report this content

Vid Volvokoncernens kapitalmarknadsdag i Eskilstuna idag, den 23 maj 2017, presenterade vd och koncernchef Martin Lundstedt tillsammans med andra medlemmar i koncernledningen den strategi som genomförs för att förbättra koncernens lönsamhet över en konjunkturcykel. Bland åtgärderna finns att flytta beslut och ansvar närmare kunderna och att fokusera på att växa serviceaffären.

Presentationerna var indelade i tre områden: Lönsamhetsförbättring, Tillväxt i serviceaffären samt Ledande inom teknikutveckling. Under kapitalmarknadsdagen visades bland annat Volvo Construction Equipments Electric Site-projekt med autonoma, batteridrivna lastbärare samt den förarlösa Volvo FMX-lastbilen som för närvarande testas i drift i Bolidens Kristinebergsgruva.

Utöver Martin Lundstedt hölls presentationer även av Jan Gurander, vice vd och finansdirektör, Claes Nilsson, chef för Volvo Trucks, Dennis Slagle, chef för Mack Trucks, Bruno Blin, chef för Renault Trucks, Joachim Rosenberg, chef för UD Trucks, Jan Ohlsson, chef för Group Truck Operations, Martin Weissburg, chef för Volvo Construction Equipment, Martin Merrick, chef för Retail Development på Volvo Trucks, Lars Stenqvist, chef för Group Trucks Technology samt av gästtalare Peter Burman, program manager på Boliden Mine Automation.

En inspelning av webbsändningen och presentationsmaterialet kommer att finnas tillgängliga under avdelningen Investor Relations på Volvokoncernens webbplats www.volvokoncernen.se

2017-05-23

Journalister som vill ha ytterligare information, vänligen kontakta Christer Johansson, Investor Relations, tel 031-66 13 34

För fler nyheter från Volvokoncernen, gå till www.volvogroup.se

Volvokoncernen är en av världens ledande tillverkare av lastbilar, bussar, anläggningsmaskiner och marin- och industrimotorer. Volvokoncernen tillhandahåller också kompletta finansiella tjänster och service. Volvo sysselsätter cirka 95 000 personer, har produktionsanläggningar i 18 länder och försäljning på mer än 190 marknader. Volvokoncernen omsatte 2016 cirka 302 miljarder kronor och är noterat på Nasdaq Stockholm. För mer information besök www.volvogroup.se.