Volvos Lindesbergsfabrik såld till Meritor

VOLVOS LINDESBERGSFABRIK SÅLD TILL MERITOR Volvo Lastvagnar och Meritor Inc. har träffat ett avtal om global försörj-ing av bakaxlar, och försäljning av bakaxelfabriken i Lindesberg. Avtalet bygger på den principöverenskommelse parterna ingick den 11 juni 1998. Volvo Lastvagnar har monteringsfabriker i alla världsdelar och är i inledningsskedet av större satsningar i Indien och Kina. Den globala industristrukturen ställer krav på rationell försörjning av bakaxlar och andra komponenter. - Avtalet med Meritor säkrar global försörjning av bakaxlar till våra monteringsfabriker. Samtidigt ger det oss tillgång till Meritors skalekonomi, säger Karl-Erling Trogen, Volvo Lastvagnars VD. Avtalet stärker Volvo Lastvagnars affär och stöttar vår strategi om global närvaro. - Lindesbergsfabriken är en produktionsanläggning i världsklass, både vad gäller personal och utrustning. Det är min förhoppning att Lindesbergsfabriken kommer att finna sig väl tillrätta och utvecklas vidare hos en ägare som har denna typ av komponenttillverkning som sin kärnverksamhet, säger Trogen. Parterna träffade en principöverenskommelse den 11 juni 1998. Förhandlingarna slutfördes i förra veckan. Lindesbergsfabriken övergår i Meritors ägo vid årsskiftet. Lindesbergsfabriken kommer att fortsätta att leverera bakaxlar till Volvo Lastvagnars europeiska tillverkning av tunga lastbilar. Totalt uppgår köpeskillingen till ca 135 miljoner USD för Lindesbergsanläggningen och goodwill. Sammantaget beräknas uppgörelsen få en positiv resultateffekt för Volvo Lastvagnar AB. Meritor tar även över utvecklingsansvaret för kommande bakaxelgenerationer. Bakaxelfabriken i Lindesberg levererar även till Volvo Bussar och Volvo Construction Equipment. Bakaxelfabriken i Lindesberg har ca 780 anställda. Personalen övertas av Meritor. 1998-12-06 För mer information, v g kontakta: Tommy Kohle, Tel: +46 31-66 65 17, e-post: vtc1.kohle@memo.volvo.se ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1998/12/07/19981206BIT00010/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1998/12/07/19981206BIT00010/bit0002.pdf