WM-Data och Volvo IT skapar gemensamt telebolag

WM-data och Volvo IT skapar gemensamt telebolag I oktober lanserar WM-data och Volvo Information Technology en ny aktör på telefoni-marknaden. Bolaget skall leverera telefoni till medelstora och stora företag i Norden. Från början får bolaget cirka 40 anställda och beräknas nå en omsättning på 125 miljoner kronor nästa år. Bolaget etableras i Stockholm och Göteborg. Volvo-koncernen i Sverige och flera av WM-datas kunder finns på bolagets kundlista. Bolaget skapas genom att Volvo IT överför sin telefoni-verksamhet i Sverige till Kågeby Telekonsulting AB, som idag är ett helägt dotterbolag till WM-data. I utbyte får Volvo IT 45 procent av aktierna i Kågeby Telekonsulting AB. Volvo IT säljer idag drift, administration och användarstöd för fast och mobil telefoni till Volvo-koncernen i Sverige. Tjänsterna inkluderar infrastruktur, abonnemang, kataloger, röstbrevlådor, hänvisningssystem och drift för "call centers". De bolag inom Volvo-koncernen i Sverige som idag köper telefoni-tjänster från Volvo IT, kommer i fortsättningen att köpa alla sådana tjänster från det nya, gemensamma telebolaget. - Användarnas behov blir alltmer komplexa och ställer krav på avancerade systemlösningar. Det gemensamma bolaget får den kompetens och de volymer som krävs för att leverera konkurrens-kraftiga telefoni-tjänster, säger Ulf Nilsson, VD för Volvo IT. Kågeby Telekonsulting AB har hittills arbetat med projektledning, drift och administration av telefoni-system för bland andra Södersjukhuset, Compaq Computer AB, Stockholms Stad och Chalmers Tekniska Högskola, med tillsammans cirka 65 000 användare. - Vi skall expandera i Norden och positionera oss som leverantör av kompletta telefoni-tjänster, säger Jonas Magnusson, VD för Kågeby Telekonsulting AB. 2001-10-10 För mer information kontakta: Ronny Westher, affärsutvecklare Volvo IT, 0708-663090, ronny.wester@volvo.com Jonas Magnusson, VD för Kågeby Telekonsulting AB, 0733-986813, jomau@wmdata.com (lättast att nå på förmiddagen den 10 oktober) Anna Brogren, WM-datas presstjänst, 08-6707172, 0733-980119 anbon@wmdata.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/10/10/20011009BIT00890/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/10/10/20011009BIT00890/bit0002.pdf