Vonovia förvärvar Starwoods hela aktieinnehav i Victoria Park

Report this content
  • Vonovia kontrollerar nu 81,4 % av aktierna (exklusive köpoptioner avseende 10,04 % av aktierna)

Bochum, 5 september 2018 - Vonovia SE har förvärvat Starwood Capital Groups hela innehav i det svenska bostadsfastighetsbolaget Victoria Park AB, från ett av Starwood Capital Group kontrollerat närstående bolag. Vonovia har idag, genom ett dotterbolag, ingått avtal om att indirekt förvärva Starwoods hela aktieinnehav om 27 074 397 aktier av serie A och 32 486 304 aktier av serie B vilket kommer ge Vonovia kontroll över 81,4 % av totalt antal aktier i Victoria Park och 81,1 % av totalt antal röster.

Förvärvet sker på villkor som inte är mer förmånliga än vederlaget i Vonovias offentliga uppköpserbjudande av den 3 maj 2018 avseende samtliga aktier i Victoria Park. Detta har bekräftats av Aktiemarknadsnämnden (AMN 2018:23).

Dessutom har, som tidigare meddelats, Vonovia rätt, men inte skyldighet, att under maj 2019 förvärva aktier i Victoria Park motsvarande ytterligare cirka 10,04 % av totalt antal aktier och 12,35 % av totalt antal röster i Victoria Park, i enlighet med de optionsavtal som ingicks i maj 2018.

Vonovia offentliggjorde sitt kontanterbjudande avseende samtliga aktier i Victoria Park den 3 maj 2018 och det framgångsrika utfallet av erbjudandet offentliggjordes den 18 juni 2018. Innan Vonovias erbjudande offentliggjordes hade ett av Starwood Capital Group kontrollerat närstående bolag offentliggjort ett bud på Victoria Park vilket resulterade i Starwoods innehav om 24,4 % av totalt antal aktier och 32,1 % av totalt antal röster i Victoria Park.

Informationen i detta pressmeddelande lämnades för offentliggörande den 5 september 2018 kl.8.30.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Rene Hoffmann                                          Klaus Markus

Telefon: +49 (0)234 314-1629                     Telefon: +49 (0)234 314-1149

E-post: rene.hoffmann@vonovia.de             E-post: klaus.markus@vonovia.de

Vonovia i korthet

Vonovia SE är Europas ledande bostadsfastighetsbolag. Vonovia äger för närvarande omkring 400 000 hyreslägenheter i attraktiva städer och regioner i Tyskland och Österrike. Dess fastighetsportfölj är värderad till cirka 41,7 miljarder euro. Som ett modernt servicebolag fokuserar Vonovia på kundvänlighet och hyresgästnöjdhet. Att erbjuda hyresgäster prisvärda, attraktiva och beboeliga hem är en förutsättning för bolagets framgångsrika utveckling. Vonovia genomför därför långsiktiga investeringar i underhåll, modernisering och omvandling av fastigheter till att bli mer seniorvänliga. Bolaget utvecklar även ett ökande antal nya lägenheter genom nybyggnationsprojekt och genom tillbyggnationer.

Bolaget, som är baserat i Bochum, Tyskland, har varit börsnoterat sedan 2013 och ingår sedan september 2015 i DAX 30. Vonovia ingår också i de internationella indexen STOXX Europe 600, MSCI Germany, GPR 250 och EPRA/NAREIT Europe. Vonovia har för närvarande cirka 9 700 anställda.

Victoria Park i korthet

Victoria Park är ett börsnoterat fastighetsbolag, som med ett långsiktigt förvaltningsarbete och socialt ansvarstagande för ett attraktivare boende skapar värden i en växande fastighetsportfölj på tillväxtorter i landet. Victoria Parks fastighetsbestånd uppgår till 1 110 000 kvadratmeter, fördelat på 14 000 lägenheter, med ett marknadsvärde om 17,1 miljarder kronor. Aktierna i Victoria Park är upptagna till handel på Nasdaq Stockholm Mid Cap.