75 % av Vreta Klusters nya kontorshus bokat efter bara två månader

Vreta Kluster har på kort tid etablerats som en mötesplats för de gröna näringarna i regionen. I december 2013 stod det andra huset klart och redan i februari är hela 75 % av kontorsplatserna preliminärbokade.

– Det har varit ett jättestort intresse och bara två månader efter att det andra kontorshuset blev klart har vi 75 % av det nya huset ute på offert till ett antal spännande aktörer. Samtidigt är det ett högt tryck på konferensverksamheten i huset, vilket genererar ännu fler nya möten och idéutbyten. Det här är otroligt roligt och visar att vi har lyckats bli den mötesplats för de gröna näringarna som vi önskat, säger Helene Oscarsson, koordinator på Vreta Kluster.

I det första kontorshuset finns sedan tidigare ett 20-tal företag och organisationer såsom Hushållningssällskapet, Svenska Pig och Söderslätts Spannmålsgrupp. I det nya huset finns plats för 55 kontor och två nya, stora mötessalar för 120 resp. 70 deltagare.

Ett ännu större nätverk

Bland de senaste företagen som flyttat in på Vreta Kluster finns energiföretaget Metacon och tidningen Jordbruksaktuellt. De nya hyresgästerna innebär ett ännu större nätverk, fler idéer och inte minst fler affärsmöjligheter.

– Anledningen till att jag flyttade till Vreta Kluster var inte bara för att jag behövde ett kontor, utan främst för att vara med där det händer. Här stöter jag hela tiden på folk som har intressanta saker att säga och här får jag nya kontakter och inspiration till mitt arbete, säger Emma Sonesson, redaktör på tidningen Jordbruksaktuellt.

Många har insett värdet av att sitta på Vreta Kluster och kunna ta del av fräscha lokaler, konferensmöjligheter, utbildningar, events och ett unikt affärsnätverk. Än finns det lediga rum så om du känner att Vreta Kluster är en plats för dig, är det bara att höra av sig.

Helene Oscarsson, koordinator Vreta Kluster

Vreta Kluster är en utvecklingsverkstad för grön FoU, teknik- och affärsutveckling. Det ligger i anslutning till naturbruksgymnasiet i Vreta Kloster, utanför Linköping. Vreta Kluster är en växtplats för företag och organisationer som verkar inom de gröna näringarna. Här finns kontorshotell, konferensmöjligheter och projektverksamhet. Sammanlagt har Vreta Kluster cirka 25 hyresgäster med verksamheter inom växtodling, djurhållning, mat, energi, skog och vattenbruk och under 2013 hade klustret över 5000 besökare.