Hästbranschen i Östergötland kraftsamlar sig under östgötahästar.se – 200 nya jobb ska skapas

Östergötland är en av landets hästtätaste regioner. Den Östgötska hästbranschen omsätter 550 miljoner kronor och sysselsätter omkring 1500 människor. Nu kraftsamlar sig branschen under namnet östgötahästar för att skapa fler och starkare hästföretag i regionen.

Projektet östgötahästar startade i januari 2012. Det drivs av Anita Strömbäck på Hushållningssällskapet i Vreta Kluster och finansieras genom Länsstyrelsen och Regionförbundet Östsam.

­– Med den styrkan och hästkompetens som finns i Östergötland har vi förutsättningar att bli hästbäst i landet, säger Anita.

Anita Strömbäck gör just nu en kartläggning av hästföretagen och påbörjat arbetet med att etablera samarbetsformer och strukturer för företagandet. Webbplatsen ostgotahastar.se kommer att fungera som ett nav för projektet.

– Webben är under uppbyggnad och kommer att lanseras under hösten. Där kommer det att finnas möjlighet att söka rådgivning, personal, hästar, ryttare, sponsorer med mera, säger Anita.

Helena Lundbäck tror på underverk

Utöver den styrgrupp som projektet har finns även en referensgrupp där bland annat elitryttaren Helena Lundbäck ingår.

– Sverige och Östergötland har goda förutsättningar för att ta en position inom hästnäringen i Europa. Ett stort antal ryttare är ute och representerar Sverige internationellt på den absoluta toppnivån. Jag är övertygad om att vi kan göra underverk om vi organiserar oss, det är bevisat inom häst-Sverige tidigare. Att vi nu samlar näringen i östgötahästar kan vara början på något stort, säger Helena.

Årets hästfest i Mantorp

Tillsammans med flera andra Östergötlands ridsportförbund, Östergötlands Varmblodförening, Mantorptravet, Företagscentrum i Mjölby med flera kommer även en hästmässa att arrangeras den 28 och 29 september på Mantorptravet.

– Vi har fått en otrolig respons från samtliga aktörer vi varit i kontakt med. På Östgötamässan Häst kommer vi att samla en stor del av landets stjärnor inom hästnäringen. Vårt mål och vår förhoppning är att det kommer att bli årets hästfest som är årligt återkommande, säger Anita.

Anita Strömbäck, Projektledare Hushållningssällskapet Östergötland

Anita.stromback@hushallningssallskapet.se

Vreta Kluster är en ny kreativ mötesplats för grön FoU och affärsutveckling. Det ligger i anslutning till Vretagymnasiet strax utanför Linköping. Här erbjuds mötesaktiviteter och kontorsplatser för forskning, utbildning, företag, myndigheter och rådgivande aktörer. Hyresgäster på plats redan nu är Hushållningssällskapet, Svenska Pig, SIK – Institutet för livsmedel och Bioteknik, Söderslätts Spannmålgrupp och AgroÖst.