Påminnelse: Robotar, förarlösa fordon och sensorer – framtidens lantbruk är redan här

Lantbruket är en av de branscher som kommit längts när det gäller effektivisering med hjälp av automatisering. Och förändringen går i snabb takt mot förarlösa maskiner och sensorer som mäter behoven hos grödorna på fälten. Den 29 september hålls seminariet ”Smart Farming” på Vreta Kluster där bland annat några av de senaste innovationerna demas.

Teknikutvecklingen går i mycket snabb takt just nu. Förarlösa fordon är redan verklighet i branschen och ”internet of things” kommer att snabba på automatiseringen ytterligare.

– Det finns oändliga möjligheter som gör att vi går mot ett verkligt precisionsjordbruk där exempelvis växterna får exakt den näring de behöver, jorden kan bearbetas exakt rätt och maskinerna nyttjas maximalt. Den här utvecklingen gör också att de jobb som växer fram inom vår bransch kräver flera kompetenser; som spannmålsodlare behöver man t.ex. kunna både växtodling, hantera maskiner och förstå sig på digital teknik, säger Helene Oscarsson, verksamhetsledare på Vreta Kluster.

Media hälsas välkommen att delta under hela eller delar av dagen. Se program för dagen här.

Anmäl dig gärna till emelie.stromback@vretakluster.se

Datum: 29 september kl. 8.30 – 15.00
Plats: Vreta Kluster, Klustervägen 11, 590 76 Vreta Kloster

Helene Oscarsson, verksamhetsansvarig Vreta Kluster

Vreta Kluster är en företagspark, en mötesplats och en utvecklingsarena för de gröna näringarna, dvs för alla de som arbetar inom jordbruk, skogsbruk, energi, mat och närliggande branscher. I företagsparken, som ligger i anslutning till naturbruksgymnasiet utanför Linköping, finns drygt 30 företag.  Vreta Kluster erbjuder nätverk och kontakter inom forskning, företag och finansiering samt support för affärsutveckling och teknikutveckling.  Klustret drivs av Sankt Kors Fastighets AB som bygger och utvecklar fastigheter och klustermiljöer för att skapa förutsättningar för tillväxt. Vreta Kluster basfinansieras av Region Östergötland och Linköpings Kommun.