Viking Sewing Machines byter namn

Viking Sewing Machines byter namn till VSM Group - och förbereder börsintroduktion Viking Sewing Machines, ledande tillverkare av hemsymaskiner, mjukvara och tillbehör för sömnad och broderi, byter namn till VSM Group. - Det finns flera orsaker till förändringen, men den viktigaste är att vi i och med namnbytet får ett neutralt företagsnamn som inte favoriserar något av våra två starka varumärken - Husqvarna Viking och Pfaff - framför det andra, säger Svante Runnquist, vd för VSM Group med 1 750 anställda världen över, varav cirka 500 i Sverige. Namnet VSM Group kompletteras samtidigt med en så kallad tag line "Changing the World of Sewing" som bland annat talar om vilket område företaget verkar inom. - Den sänder också ut signaler om att vi tänker fortsätta spela en ledande roll i den omstrukturering av sömnadsbranschen som pågår, säger Svante Runnquist. VSM Groups marknadsföringsresurser kommer precis som tidigare att koncentreras till företagets två varumärken - Husqvarna Viking och Pfaff, inte på det nya företagsnamnet. Parallellt med namnändringen har arbetet med att förbereda en börsintroduktion inletts. - Det osäkra läget på världens börser gör det svårt att förutsäga lämplig tidpunkt, men efter de framgångar vi uppnått under senare år anser vi att en börsintroduktion skulle gynna företagets fortsatta utveckling, säger Svante Runnquist. VSM Group AB utvecklar, producerar, marknadsför och säljer hemsymaskiner och tillbehör som ger konsumenterna världen över möjlighet att uppleva glädjen med kreativ sömnad; med varumärken som Husqvarna Viking och Pfaff är företaget en av världens ledande aktörer i branschen. Årligen säljs cirka 500 000 symaskiner motsvarande en omsättning på drygt 2,5 miljarder SEK. Koncernen har cirka 1 750 anställda varav 500 i Sverige. Företaget är certifierat enligt de internationella kvalitets- och miljöledningssystemen ISO 9001 och ISO 14001. Läs gärna mer på www.husqvarnaviking.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/07/01/20020628BIT00800/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/07/01/20020628BIT00800/wkr0002.pdf

Om oss

VSM Group utvecklar, producerar, marknadsför och säljer hemsymaskiner och tillbehör som ger konsumenterna världen över möjlighet att uppleva glädjen med kreativ sömnad: med varumärken som Husqvarna Viking och Pfaff är företaget en av värld