Nya smarta TICKR Run håller koll på puls och löpteknik

Report this content

Nu lanserar Wahoo sin senaste wearable – TICKR Run – speciellt anpassad för löpning och med den speciella egenskapen att den analyserar ditt löpsteg medan du tränar. Genom att hålla koll på och förbättra sitt löpsteg blir löpningen mer effektiv samtidigt som man minskar risken för skador.

TICKR Run har ett öppet format som tillåter olika träningsappar och synkas med iPhone eller Android för att enkelt hålla koll på puls och kaloriförbränning under träningspasset.

- Med TICKR Run vänder vi oss till atleter som vill få ut maximalt av sin träning genom att lära sig hur kroppen rör sig och hur hjärtat arbetar. TICKR Run är den perfekta coachen under passet och ökar motivationen samtidigt som den gör träningen roligare och effektivare, säger Martin Liljegren, på RLVNT som är nordisk distributör av Wahoos produkter.

TICKR Run fästs med ett enkelt band runt bröstkorgen och kopplas trådlöst till en iPhone eller Android. För den som vill ha möjligheten att träna med olika appar är TICKR Run kompatibelt med ett 50-tal av de största träningsapparna, något man är relativt ensam om på marknaden.

-  TICKR Run ger direkt feedback på hur du rör dig. Samtidigt som du springer, ser du hur mycket kraft som går ner i marken, hur mycket sidorörelser du gör och hur mycket fram och bakåtkraft som finns i ditt löpsteg. Genom att justera ditt löpsteg får du inte bara en effektivare träning, du minskar även risken för skador.

Konceptet, som kallas Running Smoothness, är framtaget av Wahoo och holländaren Mark Snaterse, doktor i kinetik. Till TICKR Run medföljer även Wahoos egen fitnessapp Burn and Burst - ett 8 veckor långt pulsträningsprogram, individuellt anpassat för att effektivt bränna fett och förbättra prestationen. Ytterligare en unik funktion i TICKR Run är att man kan ändra musik eller pausa mitt i ett pass bara genom att trycka lätt på sin wearable.

TICKR X för triathleter – lanseras i juli
För den som vill kunna träna utan att ha med sig sin smartphone är TICKR X, som lanseras i juli, ett smart val. Att uppkopplingen till TICKR X fungerar även under vatten, gör den extra intressant för triathleter. All data samlas på TICKR X och överförs trådlöst till smartphonen. Dessutom kan TICKR X kommunicera med hjälp av vibration. I övrigt följer samma funktioner med som i TICKR Run.

TICKR Run och TICKR X säljs hos Intersport, Löplabbet, Elgiganten, Siba, NetOnNet och i välsorterade sport- och hemelektronikbutiker.

Detta gäller för alla TICKR-produkter (TICKR, TICKR Run och TICKR X):

-   Visar puls och kaloriförbränning i realtid

-   Passar med iPhone, Android och GPS-klockor genom både ANT+ och Bluetooth 4.0

-  Levereras med Wahoos 8 veckor långa träningsprogram Burn and Burst

-  Kompatibelt med över 50 olika träningsappar som t ex Runkeeper, Endomondo, Strava, MapMyFitness och Cyclemeter/Runmeter.

- Uppdateras löpande med nya funktioner.

Bilder fria för publicering med källa Wahoo:

TICKR Run:

TICKR X:

Pris:

TICKR Run: 799 kronor

TICKR X: 999 kronor (i butik i juli)

För ytterligare information:

Martin Liljegren Founder på RLVNT, nordisk distributör för Wahoos produkter

martin.liljegren@rlvnt.se

----------------------------------------------------------------
Om Wahoo Fitness:

Wahoo Fitness erbjuder fitnessprodukter som är kompatibla med iOS och smartphones för främst löpning, cykling och gym. Bland Wahoo Fitness prisbelönta produkter finns RFLKT, TICKR, KICKR och PROTKT.  Wahoo Fitness är ett amerikanskt företag med huvudkontor i Atlanta. I Norden är RLVNT distributör för produkterna som säljs i större sportkedjor och välsorterade sport- och hemelektronikbutiker. För mer information: www.rlvnt.se