Byggstart för 170 lägenheter i Solberga

Nu är Wallenstams första officiella sprängning för nybyggnationsprojektet Orangeriet i Solberga genomförd tillsammans Karin Wanngård, finansborgarråd Stockholms stad. Inflyttning för de 170 lägenheterna är beräknad till årsskiftet 2017/2018.

– Detta är vår andra nybyggnation här, totalt sett tillför vi drygt 300 nya lägenheter till Solberga, en stadsdel som v i ser mycket fram emot att vara med att utveckla , strategiskt belägen mellan Älvsjö och Telefonplan. Dagens byggstart är också ett viktigt steg i vår målsättning att starta produktionen av 7 500 lägenheter till och med 2018. Något som så väl behövs i våra storstäder, säger Hans Wallenstam, vd för Wallenstam.

– Bostadsbristen är en av våra största utmaningar i regionen, vilket gör att det är extra trevligt att vara med och bidra till starten av ytterligare lägenheter i Solberga. Vi arbetar aktivt med att snabba på processerna och bidra till fler bostäder, målet är att leverera 40 000 bostäder till 2020, säger Karin Wanngård, finansborgarråd Stockholms stad.

I slutet av förra året påbörjade Wallenstam den första byggnationen i Solberga, Grönskan, med 148 lägenheter. Orangeriets 170 lägenheter, som har ritats av Wingårdh Arkitektkontor, kommer att ha fasader i cederträ och erbjuda lägenheter i storlekarna 1- 4 rum och kök.

Orangeriets lägenheter ligger precis i anslutning till nyproduktionen Grönskan och husens placering kommer att skapa en gemensam innergård där ett orangeri ger möjlighet till trivsam samvaro för de boende.

För ytterligare information:
Elisabeth Vansvik, Kommunikationsdirektör Wallenstam AB (publ) tel. 0705-17 11 38

Bilder för fri publicering:
www.wallenstam.se/bilder

Wallenstam är ett utvecklande fastighetsbolag som förvaltar, bygger och utvecklar fastigheter för ett hållbart boende och företagande i Göteborg och Stockholm. Fastighetsbeståndet värderas till cirka 30 miljarder kronor och kundbasen utgörs av drygt 7 400 hushåll och 1 000 företag. Den totala uthyrningsbara ytan är cirka 1 miljon kvm. Wallenstam är genom bolaget Svensk NaturEnergi självförsörjande på förnybar energi.   Bolagets B-aktier finns noterade på Nasdaq Stockholm sedan 1984.

Taggar:

Wallenstam är ett utvecklande fastighetsbolag som förvaltar, bygger och utvecklar fastigheter för ett hållbart boende och företagande i Göteborg och Stockholm. Fastighetsbeståndet värderas till cirka 30 miljarder kronor och kundbasen utgörs av drygt 7 400 hushåll och 1 000 företag. Den totala uthyrningsbara ytan är cirka 1 miljon kvm. Wallenstam är genom bolaget Svensk NaturEnergi självförsörjande på förnybar energi med 64 egna vindkraftverk i drift. Bolagets B-aktier finns noterade på Nasdaq OMX Stockholm sedan 1984.