Designprofilerna Simon och Tomas designar Wallenstams nybyggnation i Sundbyberg

Wallenstams nybyggnation i Sundbyberg, Tuletornens två sextonvåningshus, kommer interiörmässigt att designas av Simon Davies och Tomas Cederlund. Designerduon tar sig även an entréerna i Wallenstams befintliga fastigheter och gården som knyter samman helheten.
Säljstarten för Tuletornen startar i slutet av augusti i år och de 180 lägenheterna beräknas vara inflyttningsklara i slutet av 2014. Försäljningen genomförs av Eklund Stockholm New York.

– Det här är ett fantastiskt spännande samarbete. Tuletornen har en kreativ och lustfylld arkitektur. Vår filosofi är att skapa något extraordinärt och använda både färg och struktur på ett annorlunda sätt. ”We have created a design scheme where people come first, where appartments and public spaces feel like home instead of something ordinary and expected” säger Simon Davies.

Tuletornen har ritats av Vera Arkitekter. Visionen är att de skulpturala volymerna av ljus betong och mattborstad aluminium ska skapa skuggspel och liv. Bostäderna får balkonger som sträcker sig utmed hela lägenheten, så kallade loungebalkonger med veckade fasader i flätverk. De 180 lägenheterna är fördelade på två huskroppar med sammanlagt 60 ettor, 60 tvåor och 60 fyror samt butiksyta i gatuplan.

– Det här är ett riktigt spännande samarbete där den exteriöra arkitekturen följs upp av en lika spännande interiör med detaljer i bladguld, kreativ ljussättning och skön hotellkänsla, designat av två experter inom området, säger Per Persson, projektavdelningschef på Wallenstam.

– Tuletornen strikes us as being incredibly different. Not only because of its location and design, but also because of its intimate feel and atmosphere, säger Simon Davies.

Vi känner alla igen Simon och Tomas genom sin mångåriga tv-karriär med program som ”från Koja till slott”, ”Sveriges fulaste hem” och den amerikanska produktionen ”Hometakeover” för Oprah Winfrey. Inte lika känt är det kanske att duon också driver ett design- och inredningsföretag, London W8. Där de framgångsrikt, långt borta från tv världens orange och lila, med exklusiva material, kreativ ljussättning och träffsäker färgsättning designat barer, restauranger, nattklubbar och prestigefyllda privathem i närmare 20 år.

Elisabeth Vansvik, Kommunikationsdirektör Wallenstam AB (publ) tel. 0705-17 11 38
Simon Davis och Tomas Cederlund, London W8 tel. 08-673 73 30

Bilder för fri publicering:
www.wallenstam.se/bilder

Wallenstam är ett utvecklande fastighetsbolag som förvaltar, bygger och utvecklar fastigheter för ett hållbart boende och företagande i Göteborg och Stockholm. Fastighetsbeståndet värderas till cirka 29 miljarder kronor och kundbasen utgörs av drygt 8 700 hushåll och 1 000 företag. Den totala uthyrningsbara ytan är cirka 1,1 miljon kvm. Wallenstam är genom bolaget Svensk NaturEnergi självförsörjande på förnybar energi med drygt 50 egna vind- och vattenkraftverk i drift. Bolagets B-aktier finns noterade på Nasdaq OMX Stockholm sedan 1984.