Invigning av mötesplatsen Mitt i Kallebäck lockade över 1 000 besökare

10.45 idag landade en helikopter vid Kallebäcks Terrasser som start på invigningen av mötesplatsen Mitt i Kallebäck. Över 1 000 personer var på plats för att inviga den mötesplats som från och med nu kommer att erbjuda boulebanor, lekplats och mini-parkouryta, en ny hinderbana vid berget, ambulerande food trucks och mängder av aktiviteter under byggperioden.

– Kallebäcks Terrasser med 2 000 nya bostäder står snart inför byggstart och ska bli ett nyskapande, aktivt område där det är nära till allt. Mötesplatsen Mitt i Kallebäck som vi nu har öppnat upp ska på olika sätt under byggperioden visa på vad området kan komma att innehålla framöver, säger Thomas Dahl, vice vd för Wallenstam.

Invigningen startade med hinderbaneloppet Kallebäck OCR Ridge med drygt 100 deltagare. Utöver det aktiverades också den miniparkour- och lekyta som närboende barn och ungdomar skapade för några veckor sedan. Food trucks, byggmaskiner, skattjakt, zumbadans, ballongsläpp och bygga-bo-workshop var ytterligare några av punkterna i programmet.

Mitt i Kallebäck ska fungera som en mötesplats för närboende och intresserade besökare med både temporära och mer permanenta inslag under byggperioden. Utöver aktiviteter i hälsans tecken som samarbetet med Göteborgsvarvet och deras löparkvällar i området samt veckobaserad utomhusträning med M.I.T-Fitness kommer här att finnas varierande food trucks och olika inslag av närservice.

Fullt utvecklat kommer Kallebäcks Terrasser att omfatta 2 000 nya lägenheter samt lokaler för kontor, butiker och annan service på totalt cirka 20 000 kvadratmeter. De första 800 lägenheterna ska stå färdiga till Göteborgs 400-årsjubileum 2021.

Elisabeth Vansvik, Kommunikationsdirektör Wallenstam AB (publ) tel. 031-20 00 00 alt. 0705-17 11 38

Wallenstam är ett utvecklande fastighetsbolag som förvaltar, bygger och utvecklar fastigheter för ett hållbart boende och företagande i Göteborg och Stockholm. Fastighetsbeståndet värderas till cirka 37 miljarder kronor och kundbasen utgörs av cirka 7 500 hushåll och 1 000 företag. Den totala uthyrningsbara ytan är cirka 1 miljon kvm. Wallenstam är genom bolaget Svensk NaturEnergi självförsörjande på förnybar energi. Bolagets B-aktier finns noterade på Nasdaq Stockholm sedan 1984.