Minskad koldioxidbelastning med 38 procent

Med utvecklingsprojekt för energibesparing, effektiv driftoptimering och en positiv utveckling av utsläppen från fjärrvärmen har Wallenstams CO2-påverkan minskat med 38 % per kvadratmeter sedan 2013. Det motsvarar utsläpp från drygt 35 900 resor med bil mellan Stockholm och Göteborg och överträffar med god marginal målsättningen som är en minskning med 15 % per kvadratmeter till och med 2018.

– Den besparing som vi har lyckats med är fantastisk, det är en effekt av genomförda energibesparingsprojekt som har resulterat i en minskning av energianvändningen om 20-40 % i respektive fastighet. Samtidigt har fjärrvärmemixen utvecklats positivt och vår offensiva nyproduktion har bidragit till ett yngre fastighetsbestånd med bättre drift och energioptimering, säger Bo Strandberg, miljöchef för Wallenstam.

Wallenstam är idag självförsörjande på förnybar energi genom vindkraft och dotterbolaget Svensk NaturEnergi. Nya alternativa och lönsamma metoder och möjligheter utvärderas löpande såsom solceller, solfångare och batterilager.

Individuell mätning av el och vatten är standard i nybyggnationen sedan 2006, en installation som bidrar till att hyresgästernas förbrukning vanligtvis sjunker med 10–25 % efter en inkörningsperiod.

– Vi har överträffat vår målsättning men fortsätter vårt arbete genom att kontinuerligt förbättra tekniska installationer, ersätta fossilt bränsle med mer miljövänlig teknik och utveckla energieffektiva fastigheter när vi renoverar eller bygger nytt, säger Bo Strandberg

Elisabeth Vansvik, Kommunikationsdirektör Wallenstam AB (publ) tel. 0705-17 11 38
Bo Strandberg, Miljöchef Wallenstam AB (publ) tel. 0705-44 03 55

Bild för fri publicering:
www.wallenstam.se/bilder

Wallenstam är ett utvecklande fastighetsbolag som förvaltar, bygger och utvecklar fastigheter för ett hållbart boende och företagande i Göteborg och Stockholm. Fastighetsbeståndet värderas till cirka 32 miljarder kronor och kundbasen utgörs av drygt 7 300 hushåll och 1 000 företag. Den totala uthyrningsbara ytan är cirka 1 miljon kvm. Wallenstam är genom bolaget Svensk NaturEnergi självförsörjande på förnybar energi.  Bolagets B-aktier finns noterade på Nasdaq Stockholm sedan 1984.