Spadtag för 158 hyresrätter i Bandhagen

Idag tog Karin Wanngård, finansborgarråd i Stockholm och Hans Wallenstam, vd för Wallenstam ett officiellt första spadtag för Wallenstams nyproduktion Trollesunds Gårdar i Bandhagen. Nybyggnationen omfattar 158 hyresrätter som kommer att fördelas mellan sju olika huskroppar som alla blir i olika kulörer. En första inflyttning beräknas till 2019.

– Det är med glädje och stolthet som jag tillsammans med Karin Wanngård tar ett första spadtag för 158 nya hyresrätter i Bandhagen. I rådande orostider på bostadsmarknaden känns det tryggt att ha en affärsmodell som gör att vi kan producera nya bostäder i alla tider då efterfrågan på hyresrätter är så stor och bara ökar hela tiden, säger Hans Wallenstam, vd på Wallenstam

Trollesunds Gårdar planeras med naturen i fokus. Samtliga 158 lägenheter får balkong och härliga gårdar med plats för umgänge mellan husen. Lägenheterna inreds med naturnära material och färger och mellan husen kommer trivsamma gårdar att skapas där de boende kan umgås och koppla av.

– Stockholm har tagit ett helhetsgrepp om bostadsbyggandet, höjt ambitionerna och vi håller nu en hög byggtakt. För första gången på decennier kommer det nu också att byggas fler hyresrätter än bostadsrätter vilket långsiktigt är viktigt för att stärka tillskottet av hyresrätter på bostadsmarknaden. Det här projektet är en viktig pusselbit i det arbetet, säger Karin Wanngård, finansborgarråd i Stockholm.

Arkitekt för Trollesunds Gårdar är Sjögren Arkitekter. Punkthusen kommer ligga utmed Trollesundsvägen och smälta in i omgivningen på ett arkitektoniskt men också modernt sätt. Utöver de 158 lägenheterna på två till tre rum och kök byggs även ett garage med 68 parkeringsplatser och cykelparkering. Lägenheterna kommer att förmedlas via Stockholms Bostadsförmedling samt Wallenstams egen kö för nyproduktion.

För ytterligare information och bilder:
Elisabeth Vansvik, Kommunikationsdirektör Wallenstam AB (publ) tel. 031-20 00 00 alt. 0705-17 11 38

www.wallenstam.se/bilder

Wallenstam är ett utvecklande fastighetsbolag som förvaltar, bygger och utvecklar fastigheter för ett hållbart boende och företagande i Stockholm, Göteborg och Uppsala. Fastighetsbeståndet värderas till cirka 42 miljarder kronor och kundbasen utgörs av cirka 8 500 hushåll och 1 000 företag. Den totala uthyrningsbara ytan är cirka 1 miljon kvm. Wallenstam är genom bolaget Svensk NaturEnergi självförsörjande på förnybar energi med 64 egna vindkraftverk i drift. Bolagets B-aktier finns noterade på Nasdaq OMX Stockholm sedan 1984.