Sprängning för 138 nya hem i Majorna

Wallenstam bygger 138 nya rökfria hyreslägenheter i Majorna. Förberedelser har pågått sedan i höstas men nu har ett officiellt sprängtag för nybyggnationen genomförts tillsammans med Axel Josefson, kommunstyrelsens ordförande i Göteborg.

– Det känns härligt att vara igång med denna nyproduktion och bidra till nya hem mitt i ett av de mest populära områdena i Göteborg, säger Hans Wallenstam, vd för Wallenstam.

De nybyggda lägenheterna kommer att byggas i korsningen Oljekvarnsgatan/Kolumbusgatan i Göteborg. Husen byggs på en kuperad tomt som följer berget. 138 hyresrätter kommer att fördelas på tre hus som innehåller ettor och tvåor. Utöver lägenheter byggs även två kommersiella lokaler i bottenplan med passande verksamheter för området

– Nya bostäder är en förutsättning för en levande stad. Jag ser positivt på att det tillförs fler hyreslägenheter i ett så centralt och populärt läge, säger Axel Josefson, kommunstyrelsens ordförande i Göteborg.

Projektet är en del av Bostad2021 och inflyttning kommer ske successivt 2020-2021.

För ytterligare information och bilder:
Elisabeth Vansvik, Kommunikationsdirektör Wallenstam AB (publ) tel. 031-20 00 00 alt. 0705-17 11 38

www.wallenstam.se/bilder

Wallenstam är ett fastighetsbolag som förvaltar, bygger och utvecklar fastigheter för ett hållbart boende och företagande i Stockholm, Göteborg och Uppsala. Fastighetsbeståndet värderas till cirka 44 miljarder kronor och kundbasen utgörs av cirka 9 000 hushåll och 1 000 företag. Den totala uthyrningsbara ytan är cirka 1 miljon kvm. Wallenstam är genom bolaget Svensk NaturEnergi självförsörjande på förnybar energi med 64 egna vindkraftverk i drift. Bolagets B-aktier finns noterade på Nasdaq OMX Stockholm sedan 1984.