Umami Park får YIMBY-priset 2017

I lördags korades Umami Park som vinnare i Årets YIMBY-pris som varje år delas ut till en aktör som positivt har bidragit till Stockholm som en tätare, mer hållbar och levande urban stad. Av totalt sju bidrag korade prisjury Umami Park som mest framträdande stadsbyggnadsprofil med motiveringen: "För en total omgörning av en miljonprogramsförort till tät urban blandstad."

– Det här är fantastiskt roligt och ett fint kvitto på det arbete som vi har gjort och har som ambition att fortsätta utveckla i Umami Park som fullt utvecklat kommer att innehålla 900 lägenheter i olika upplåtelseformer och stora kommersiella ytor för kontor, restauranger, caféer och annan service, säger Mathias Aronsson, vice vd för Wallenstam.

Umami Park har fått sitt namn från Umami, smaken som förhöjer andra smaker.

– Umami Park är som jag ser det ett väldig passande namn på ett område där visionen är att bygga en blandstad för alla smaker. Att få ett pris som detta där det hållbara, levande och urbana får vara avgörande kriterier är ärofyllt. Och priset går till alla som på något sätt är inblandande i projektet och inte minst då Sundbybergs Stad, säger Mathias.

YIMBY som står bakom priset är ett partipolitiskt obundet nätverk som är öppet för alla stadsvänner. YIMBY vill ha mer tät blandstad och fler dynamiska och levande täta stadsmiljöer.

För ytterligare information:
Elisabeth Vansvik, Kommunikationsdirektör Wallenstam AB (publ) tel. 031-20 00 00 alt. 0705-17 11 38

www.umamipark.se

Wallenstam är ett utvecklande fastighetsbolag som förvaltar, bygger och utvecklar fastigheter för ett hållbart boende och företagande i Stockholm, Göteborg och Uppsala. Fastighetsbeståndet värderas till cirka 39 miljarder kronor och kundbasen utgörs av drygt 7 600 hushåll och 1 000 företag. Den totala uthyrningsbara ytan är cirka 1 miljon kvm. Wallenstam är genom bolaget Svensk NaturEnergi självförsörjande på förnybar energi med 64 egna vindkraftverk i drift. Bolagets B-aktier finns noterade på Nasdaq OMX Stockholm sedan 1984.

Taggar: