Wallenstam AB (publ) Delårsrapport 1 januari–30 juni 2016

Vd Hans Wallenstam och Susann Linde, CFO och IR-ansvarig, kommenterar resultatet på www.wallenstam.se/presentationer. Filmen publiceras senast kl. 08.30.

Conference call med Susann Linde, CFO och IR-ansvarig, äger rum kl. 09:30 via www.financialhearings.com, presentation finns tillgänglig på www.wallenstam.se/presentationer.

1 JANUARI–30 JUNI 2016

• Förvaltningsresultat fastigheter ökar med 9 % och uppgår till 350 Mkr (322).
  • Orealiserade värdeförändringar på förvaltningsfastigheter uppgår till 1 615 Mkr (1 711),
    varav 561 Mkr (302) kommer från nyproduktion av hyresrätter.
  • Orealiserade värdeförändringar på derivatinstrument uppgår till -366 Mkr (160).
  • Resultat efter skatt uppgår till 1 325 Mkr (1 981), motsvarande 4,0 kr per aktie (5,9).
  • Hyresintäkterna uppgår till 789 Mkr (771).
  • Fastigheter har sålts för 730 Mkr (1 756) och resulterat i realiserade värdeförändringar om 113 Mkr (133), vilket är 18 % över senaste värdering.
  • Förvärv av fastigheter uppgår till 133 Mkr (955) och investeringar i fastigheter uppgår till 1 080 Mkr (972).
  • Tillväxttakten i substansvärdet, exklusive utdelning och återköp, på rullande helår uppgår till drygt 15 %.
  • På bokslutsdagen hade vi cirka 1 700 lägenheter i produktion.

1 APRIL–30 JUNI 2016

• Förvaltningsresultat fastigheter ökar med 8 % och uppgår till 184 Mkr (171).
  • Orealiserade värdeförändringar på förvaltningsfastigheter uppgår till 1 215 Mkr (1 537),
    varav 276 Mkr (182) kommer från nyproduktion av hyresrätter.
  • Orealiserade värdeförändringar på derivatinstrument uppgår till -155 Mkr (298).
  • Resultat efter skatt uppgår till 1 043 Mkr (1 823), motsvarande 3,2 kr per aktie (5,5).
  • Hyresintäkterna uppgår till 397 Mkr (390).

Kommentar från vd Hans Wallenstam:

”Resultatet för första halvåret 2016 visar fina siffror och speglar att verksamheten fungerar mycket bra och kontinuerligt genererar värde. Jämfört med samma period föregående år ökar hyresintäkterna trots genomförda försäljningar, liksom driftnettot, främst tack vare att vår nyproduktion successivt kommer in i förvaltningen. Förvaltningsresultatet ökar med 9 % och av värdeökningarna på fastigheter kommer en tredjedel, 561 Mkr, från vårt eget arbete med nyproduktion.”

”Vi är halvvägs in i affärsplanen där vårt mål är att ha en tillväxttakt i substansvärdet, exklusive utdelning och återköp, på i genomsnitt minst 10 % per år. När vi bestämde målet för affärsplanen var det en utmanande nivå, och ett mål som dessutom blir lite tuffare för varje år under perioden. När jag nu summerar de första 2,5 åren och ser att snittet för substansvärdestillväxten i relation till vårt mål är över 13 %, känner jag mig mycket stolt över vad vi åstadkommit så här långt. Nu kommer vi att arbeta hårt för att genom vår effektiva bygg- och förvaltningsorganisation skapa mer värde, generera fina förvaltningsresultat och en god substansvärdestillväxt även i nästa del av affärsplanen.”

För fullständig rapport se bifogad PDF.

Denna information är sådan information som Wallenstam är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande
den 3 augusti 2016 kl 08:00 CET.

För ytterligare information:
Susann Linde, CFO och IR-ansvarig Wallenstam AB (publ) tel. 031-20 00 00 alt. 0705-17 11 34
Elisabeth Vansvik, Kommunikationsdirektör Wallenstam AB (publ) tel. 031-20 00 00 alt. 0705-17 11 38

Wallenstam är ett utvecklande fastighetsbolag som förvaltar, bygger och utvecklar fastigheter för ett hållbart boende och företagande i Göteborg och Stockholm. Fastighetsbeståndet värderas till cirka 34 miljarder kronor och kundbasen utgörs av drygt 7 500 hushåll och 1 000 företag. Den totala uthyrningsbara ytan är cirka 1 miljon kvm. Wallenstam är genom bolaget Svensk NaturEnergi självförsörjande på förnybar energi. Bolagets B-aktier finns noterade på Nasdaq Stockholm sedan 1984.

Taggar: