Wallenstam AB (publ) Delårsrapport 1 januari–31 mars 2016

Vd Hans Wallenstam kommenterar resultatet på www.wallenstam.se/presentationer. Filmen publiceras senast kl. 08.30.
Conference call med Susann Linde, CFO och IR-ansvarig, äger rum kl. 09:00 via www.financialhearings.com, presentation finns tillgänglig på www.wallenstam.se/presentationer.

1 JANUARI–31 MARS 2016

• Förvaltningsresultat fastigheter uppgår till 167 Mkr (150), en ökning med 11 %.
  • Orealiserade värdeförändringar på förvaltningsfastigheter uppgår till 400 Mkr (174),varav 285 Mkr (120), kommer från nyproduktion.
  • Orealiserade värdeförändringar på derivatinstrument uppgår till -210 Mkr (-138).
  • Resultat efter skatt uppgår till 282 Mkr (159), motsvarande 0,9 kr per aktie (0,5).
  • Hyresintäkterna uppgår till 393 Mkr (382).
  • Fastigheter har sålts för 71 Mkr (-) och resulterat i realiserade värdeförändringar om 13 Mkr (-).
  • Förvärv av fastigheter uppgår till 133 Mkr (640) och investeringar i fastigheter uppgår till 513 Mkr (504).
  • Tillväxttakten i substansvärdet, exklusive utdelning och återköp, på rullande helår uppgår till 21 %.
  • På bokslutsdagen hade vi drygt 1 700 lägenheter i produktion.

Kommentar från vd Hans Wallenstam:

”Verksamheten under första kvartalet följer planerna och alla siffror pekar åt rätt håll: intäkterna och driftnettot ökar, förvaltningsresultatet är drygt 10 % bättre och substansvärdestillväxten är också högre än samma period föregående år. Även vår nybyggnation har startat fint under inledningen av 2016 och vi räknar med att nå 7 500 lägenheter vid utgången av 2018, i enlighet med vår affärsplan.”

”Jag kan konstatera att drygt 70 % av värdeökningen på fastigheter kommer från vår satsning på nyproduktion. Förutom värdeökningarna ser vi även positiva effekter i förvaltningsresultatet utav nyproduktionen. En allt större del av värdeökningen i våra fastigheter och förbättringen av förvaltningsresultatet framöver förväntas komma just från nypro­duktionen.”

För fullständig rapport se bifogad PDF.

Denna information är sådan som Wallenstam AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 26 april 2016 klockan 08:00.

Susann Linde, CFO och IR-ansvarig Wallenstam AB (publ) tel. 031-20 00 00 alt. 0705-17 11 34
Elisabeth Vansvik, Kommunikationsdirektör Wallenstam AB (publ) tel. 031-20 00 00 alt. 0705-17 11 38

Wallenstam är ett utvecklande fastighetsbolag som förvaltar, bygger och utvecklar fastigheter för ett hållbart boende och företagande i Göteborg och Stockholm. Fastighetsbeståndet värderas till cirka 33 miljarder kronor och kundbasen utgörs av drygt 7 500 hushåll och 1 000 företag. Den totala uthyrningsbara ytan är cirka 1 miljon kvm. Wallenstam är genom bolaget Svensk NaturEnergi självförsörjande på förnybar energi.  Bolagets B-aktier finns noterade på Nasdaq Stockholm sedan 1984.