• WALLENSTAM/

Wallenstam AB (publ) offentliggör prospekt och förbereder notering av gröna obligationer på Nasdaq Stockholm

Den 20 maj 2016 offentliggjorde Wallenstam AB (publ) (”Wallenstam”) att bolaget emitterat ett icke säkerställt obligationslån som löper över två år med förfall i maj 2018 med syfte att refinansiera vindkraftverken i dotterbolaget Svensk NaturEnergi, som producerar el genom vindkraft. Obligationslånet uppgår till 400 miljoner kronor och löper med en årlig ränta om 3M STIBOR + 0,95 %.

Med anledning av obligationsemissionen har Wallenstams styrelse upprättat ett prospekt avseende upptagande av obligationerna till handel på Företagsobligationslistan vid Nasdaq Stockholm.

Finansinspektionen har idag godkänt prospektet för obligationslånet. Ansökan om att uppta obligationerna till handel på Företagsobligationslistan vid Nasdaq Stockholm kommer att lämnas in och första dag för handel med obligationerna är beräknad till omkring den 27 juni 2016.

Prospektet finns tillgängligt i elektronisk form på www.wallenstam.se och www.fi.se samt skickas, på begäran, i pappersform från Wallenstam.

Denna information är sådan som Wallenstam AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 21 juni 2016 klockan 11.10.

Ulf Ek, Finansdirektör Wallenstam AB (publ) tel. 031-20 00 00 alt. 0705-17 11 37
Susann Linde, CFO och IR-ansvarig Wallenstam AB (publ) tel. 031-20 00 00 alt. 0705-17 11 34

Wallenstam är ett utvecklande fastighetsbolag som förvaltar, bygger och utvecklar fastigheter för ett hållbart boende och företagande i Göteborg och Stockholm. Fastighetsbeståndet värderas till cirka 33 miljarder kronor och kundbasen utgörs av drygt 7 500 hushåll och 1 000 företag. Den totala uthyrningsbara ytan är cirka 1 miljon kvm. Wallenstam är genom bolaget Svensk NaturEnergi självförsörjande på förnybar energi.  Bolagets B-aktier finns noterade på Nasdaq Stockholm sedan 1984.