Wallenstam förvärvar aktier i Convendum

Wallenstam förvärvar nyemitterade aktier i Convendum, motsvarande 11,16 % av totalt antal aktier. Genom aktieförvärvet blir Wallenstam tredje största ägare.

Convendum etablerar moderna center för coworking med fokus på flexibilitet, service, teknik och design i Stockholm och Göteborg, och är hyresgäst till Wallenstam på Avenyn.

– Vi tycker att coworkingkonceptet med den flexibla uthyrningsformen är intressant, och tror mycket på det. Convendum har ett välutvecklat koncept med ett attraktivt erbjudande i premiumsegmentet. Vi ser synergier och intressanta möjligheter i att våra verksamheter kommer närmare varandra, säger Hans Wallenstam, vd Wallenstam AB.

– Vi är glada att Wallenstam kommer in som en betydande ägare, vilket möjliggör en accelererad expansionstakt. Det digitala samhället ställer nya krav på kontoret som mötes- och kommunikationsplattform, vilket märks i den kraftigt stigande efterfrågan, säger Håkan Jeppsson, vd på Convendum.

Susann Linde, CFO och IR-ansvarig Wallenstam AB (publ) tel. 031-20 00 00 alt. 0705-17 11 34

Håkan Jeppsson, CEO Convendum Corporation AB (publ) tel. 0722-52 23 70
www.convendum.se

Wallenstam är ett utvecklande fastighetsbolag som förvaltar, bygger och utvecklar fastigheter för ett hållbart boende och företagande i Stockholm, Göteborg och Uppsala. Fastighetsbeståndet värderas till cirka 43 miljarder kronor och kundbasen utgörs av cirka 9 000 hushåll och 1 000 företag. Den totala uthyrningsbara ytan är cirka 1 miljon kvm. Wallenstam är genom bolaget Svensk NaturEnergi självförsörjande på förnybar energi med 64 egna vindkraftverk i drift. Bolagets B-aktier finns noterade på Nasdaq OMX Stockholm sedan 1984.