Wallenstam förvärvar kommersiell fastighet i centrala Göteborg

Wallenstam har idag tecknat avtal med SEB Trygg Liv avseende förvärv av en kommersiell fastighet på Lorensbergsgatan 2-4/Vasagatan 45 i Avenyområdet i centrala Göteborg.

– Det känns mycket bra att kunna utöka vårt fastighetsbestånd inom CBD i Göteborg, inte minst mot bakgrund av den stora efterfrågan som finns gällande centralt belägna kommersiella ytor. Som stadsutvecklare och fastighetsägare arbetar vi kontinuerligt med att hitta nya möjligheter. Denna fina fastighet som vi nu förvärvar ligger i anslutning till våra andra fastigheter i Avenyområdet och kompletterar dessa på ett mycket bra sätt, säger Hans Wallenstam, vd.

Fastigheten Lorensberg 54:9 med adress Lorensbergsgatan 2-4/Vasagatan 45 omfattar ca 6 600 kvm uthyrningsbar yta, och består av butiksytor i gatuplan och kontorsytor på sex våningsplan. Fastigheten är fullt uthyrd.

Köpeskillingen uppgår till 375 Mkr och tillträde sker den 1 april 2019.

Susann Linde, CFO och IR-ansvarig Wallenstam AB (publ) tel. 031-20 00 00 alt. 0705-17 11 34

Wallenstam är ett fastighetsbolag som förvaltar, bygger och utvecklar fastigheter för ett hållbart boende och företagande i Stockholm, Göteborg och Uppsala. Fastighetsbeståndet värderas till cirka 46 miljarder kronor och kundbasen utgörs av cirka 9 000 hushåll och 1 000 företag. Den totala uthyrningsbara ytan är cirka 1 miljon kvm. Wallenstam är genom bolaget Svensk NaturEnergi självförsörjande på förnybar energi med 66 egna vindkraftverk i drift. Bolagets B-aktier finns noterade på Nasdaq OMX Stockholm sedan 1984.