Wallenstam köper fastighet i Sundbyberg och planerar för nybyggnation av bostäder

Wallenstam har köpt fastigheten Sundbyberg Freden Större 11 genom bolag av Profi Fastigheter. Affären omfattar ett utvecklingsprojekt i Hallonbergen/Ör med byggrätter för möjlig nyproduktion av 600-800 lägenheter, samt befintliga byggnader om cirka 37 000 kvadratmeter. Ny detaljplan har passerat granskning och förbereds nu för antagande.  Det överenskomna fastighetsvärdet uppgår till 493,5 Mkr och tillträdesdatum är den 31 mars 2015.

– Genom förvärvet får vi möjlighet att ytterligare bidra till stadsutvecklingen i Sundbyberg, vi kommer att kunna ta ett helhetsgrepp om området och utveckla en helt ny stadsdel med blandade upplåtelseformer. Våra tidigare erfarenheter av att driva utvecklingsprojektprojekt i kommunen är mycket goda, där nu utvecklingen av Tuletornen och Tuletorget börjar närma sig färdigställande. Därför känns det väldigt roligt att nu få möjligheten att ta sig an nästa stora stadsutvecklingsprojekt i Sundbyberg, säger vd Hans Wallenstam.

Wallenstams förvärvade fastighet har ett mycket bra läge i Sundbyberg som gränsar till de expansiva områdena Stora Ursvik och Järva staden, även den nya stadsdelen Arenastaden ligger i närområdet. Till Stockholms central tar det cirka 13 minuter med tunnelbana och inom gångavstånd finns ett stort antal idrottsanläggningar och flera populära grönområden som exempelsvis Lötsjön och Råstasjön.

Sundbyberg är till ytan landets minsta kommun men har trots det Sveriges kraftigaste befolkningstillväxt och högsta bostadsbyggande.

Av de befintliga byggnaderna som ingår i förvärvet utgörs cirka 64 procent av kontorsarea och resten av framför allt butik och lager.

– Efter 5 års intensivt planarbete känns det väldigt stimulerande att få lämna över projektet till Wallenstam, en av Sveriges absolut främsta och största utvecklare av bostäder. Jag är mycket stolt över detta stora bostadsprojekt som vi utvecklat inom egen fastighet i ett nära och synnerligen gott samarbete med Sundbybergs kommun, säger Staffan Olsson, vd Profi Fastigheter AB.

Denna information är sådan som Wallenstam AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 23 mars 2015 klockan 08:00.

För ytterligare information:
Elisabeth Vansvik, Kommunikationsdirektör Wallenstam AB (publ) tel. 0705-17 11 38

Bilder för fri publicering:
www.wallenstam.se/bilder

Wallenstam är ett utvecklande fastighetsbolag som förvaltar, bygger och utvecklar fastigheter för ett hållbart boende och företagande i Göteborg och Stockholm. Fastighetsbeståndet värderas till cirka 28 miljarder kronor och kundbasen utgörs av drygt 7 600 hushåll och 1 000 företag. Den totala uthyrningsbara ytan är cirka 1 miljon kvm. Wallenstam är genom bolaget Svensk NaturEnergi självförsörjande på förnybar energi med drygt 67 egna vind- och vattenkraftverk i drift. Bolagets B-aktier finns noterade på Nasdaq Stockholm sedan 1984.

Taggar: