• WALLENSTAM/

Wallenstam köper fastigheter vid Norrviken strand med ambition att möjliggöra cirka 2 000 nya bostäder

Wallenstam har tecknat avtal med Brostaden om köp av två fastigheter vid Norrviken strand i Sollentuna kommun. Fastigheterna, Rankan 3 och Rankan 4, som i dagsläget är obebyggda, ligger precis i anslutning till Norrviken och tillträds av Wallenstam 1 juli 2015. Det överenskomna fastighetsvärdet uppgår till 185 Mkr. En genomförd volymstudie av Brostaden visar på en möjlig exploatering om cirka 2 000 nya bostäder.

– Den här affären är en del i vår ambition att utveckla såväl framtida bostäder som stadsdelar. Norrviken Strand har fantastiska möjligheter till god stadsutveckling i en kommun med attraktivt läge, gott företagsklimat och goda kommunikationer. Vår ambition är att tillsammans med kommunen ta fram en detaljplan som möjliggör byggnation av cirka 2 000 bostäder, säger Hans Wallenstam, vd för Wallenstam.

Idén om bostadsutveckling av Norrviken Strand och Rotebro går i linje med Sollentuna kommuns översiktsplan och förstudien Rotebro i förändring som tagits fram som underlag till Vision Rotebro, som båda eftersträvar en ökad bostadsexploatering.

– Det finns en enorm efterfrågan på bostäder där vi verkar. Vi har som mål att produktionsstarta 1 500 lägenheter per år och affärer som denna möjliggör för en fortsatt offensiv nyproduktion av bostäder framöver, säger Hans Wallenstam, vd för Wallenstam.

Fastigheterna Rankan 3 och Rankan 4, med adress Sollentunaholmsvägen 5 m fl. tillträds av Wallenstam den 1 juli 2015.

För ytterligare information:
Elisabeth Vansvik, kommunikationsdirektör Wallenstam AB (publ) tel. 031-20 00 00 alt. 0705-17 11 38

Wallenstam är ett utvecklande fastighetsbolag som förvaltar, bygger och utvecklar fastigheter för ett hållbart boende och företagande i Göteborg och Stockholm. Fastighetsbeståndet värderas till cirka 30 miljarder kronor och kundbasen utgörs av drygt 7 600 hushåll och 1 000 företag. Den totala uthyrningsbara ytan är cirka 1 miljon kvm. Wallenstam är genom bolaget Svensk NaturEnergi självförsörjande på förnybar energi med drygt 67 egna vind- och vattenkraftverk i drift. Bolagets B-aktier finns noterade på Nasdaq Stockholm sedan 1984.

Taggar: