Wallenstam omstrukturerar räntederivatportföljen

Wallenstam har genomfört en omstrukturering av räntederivatportföljen, som en följd av riksdagens beslut om ränteavdragsbegränsning. Omstruktureringen resulterar i framtida lägre räntekostnader för Wallenstam, och ger bättre förutsättningar för Wallenstam att fortsätta med hyresrättsproduktion.

Genom att realisera undervärden på räntederivat om 776 Mkr och samtidigt gå in i nya räntederivat har Wallenstam sänkt sin framtida snittränta. Netto påverkar omstruktureringen inte resultatet då derivaten löpande värderas till marknadsvärde som orealiserad värdeförändring. De räntederivat Wallenstam realiserat hade en snittränta på 2,55 % och en genomsnittlig löptid om 4,91 år. Den nya volymen räntederivat har en snittränta på 1,10 % och en genomsnittlig löptid om 9,37 år.

– Det är naturligtvis angeläget för oss att få ner vår snittränta inför framtiden, bland annat som en direkt följd av den beslutade förändringen som innebär att vi inom kort inte längre kommer att få göra fullt ränteavdrag. Genom att sänka vår snittränta skapar vi bättre förutsättningar för att fortsätta bygga hyresrätter, säger Hans Wallenstam, vd på Wallenstam.

Wallenstams totala låneportfölj har nu en räntebindningstid på ca 38 månader, vilket är en ökning med 4 månader jämfört med 2018-03-31. Volymen totalt utestående derivat uppgår efter omstruktureringen till 7,0 Mdr.

Susann Linde, CFO och IR-ansvarig Wallenstam AB (publ) tel. 031-20 00 00 alt. 0705-17 11 34

Wallenstam är ett utvecklande fastighetsbolag som förvaltar, bygger och utvecklar fastigheter för ett hållbart boende och företagande i Stockholm, Göteborg och Uppsala. Fastighetsbeståndet värderas till cirka 42 miljarder kronor och kundbasen utgörs av cirka 8 500 hushåll och 1 000 företag. Den totala uthyrningsbara ytan är cirka 1 miljon kvm. Wallenstam är genom bolaget Svensk NaturEnergi självförsörjande på förnybar energi med 64 egna vindkraftverk i drift. Bolagets B-aktier finns noterade på Nasdaq OMX Stockholm sedan 1984.