• WALLENSTAM/

Wallenstam säljer fastighet i Sollentuna för 450 Mkr - får möjlighet till nyproduktion i Tyresö

Wallenstam har tecknat kontrakt om försäljning av en fastighet i Sollentuna till ett fastighetsvärde om 450 Mkr. Köpare är D. Carnegie & Co och fastigheten frånträds under september 2014. I affären ingår även möjligheten för Wallenstam att förvärva en byggrätt i Tyresö.

– Vi satsar offensivt på att tillföra nya bostäder och omfördelar med den här affären en del av våra tillgångar från förvaltning till investering i nyproduktion av hyresrätter i Stockholm och Göteborg. I affärsplan 2018 satsar vi på en årsproduktion av 1 500 lägenheter per år, säger Hans Wallenstam, vd Wallenstam AB.

Sedan Wallenstam förvärvat fastigheten i Sollentuna har det kontinuerligt arbetats för att utveckla beståndet och närområdet genom kvalitethöjande åtgärder så som balkong- och fönsterrenovering, byte av belysning, upprustning av allmänna ytor och parkområde samt nya och utökade lokalytor.

I affären, som sker genom bolagsförsäljning, med D. Carnegie & Co ingår en möjlighet för Wallenstam att förvärva en byggrätt i Tyresö för nybyggnation av ca 200 lägenheter efter pågående detaljplanearbete.

Fastigheten som har sålts har beteckning Traktören 5 och omfattar adresserna Malmvägen 18, Tusbystråket 4-12, Oppegårdsstråket 5-11 samt Tingsvägen 27-31. Den totala ytan är ca 33 500 kvm och fastigheten rymmer ca 450 lägenheter.

För ytterligare information:
Elisabeth Vansvik, Kommunikationsdirektör Wallenstam AB (publ) tel. 0705-17 11 38

Wallenstam är ett utvecklande fastighetsbolag som förvaltar, bygger och utvecklar fastigheter för ett hållbart boende och företagande i Göteborg och Stockholm. Fastighetsbeståndet värderas till cirka 29 miljarder kronor och kundbasen utgörs av drygt 8 700 hushåll och 1 000 företag. Den totala uthyrningsbara ytan är cirka 1,1 miljon kvm. Wallenstam är genom bolaget Svensk NaturEnergi självförsörjande på förnybar energi med drygt 60 egna vind- och vattenkraftverk i drift. Bolagets B-aktier finns noterade på Nasdaq OMX Stockholm sedan 1984.

Taggar: