Wallenstam skapar en ny port till Stockholm - Kungsholmsporten

Wallenstam startar byggnationen av 267 energieffektiva hyresrätter vid Essingeledens brofäste, Hornsbergs strand. De två tjugovåningstornen, Kungsholmsporten, blir ett nytt landmärke i Stockholm.

- Vi ser mycket fram emot att nu göra verklighet av Kungsholmsporten och räknar med att komma i gång med markarbeten i maj månad. Det känns extra viktigt att i rådande tider både kunna bidra med hyresrätter i ett bra läge och samtidigt kunna bidra med sysselsättning till 500 årsarbeten säger Hans Wallenstam, vd för Wallenstam.

Kungsholmsporten kommer att bestå av två tjugovåningstorn i mörk Terrazzo med tre utskjutande skänklar som är 7-8 våningar höga. Rygg mot rygg skapar huskropparna två E-formade kvarter på var sin sida Essingeleden. Stockholms stad investerar i en park mellan tornen och under bron, samt i ett promenadstråk längs med vattnet.

Husen är passivhusinspirerade och byggs med tjocka, extraisolerade väggar och lågenergifönster. System för värmeåtervinning med mekanisk till- och frånluft möjliggör att varm frånluft tillvaratas liksom värmespill från elektrisk utrustning, sol och människor. Värmepump installeras för resterande värmebehov som täcks av Wallenstams egenproducerade vindkraftsel. Lägenheterna är yteffektiva från 35 till 140 kvadratmeter och det årliga beräknade energibehovet per lägenhet uppgår till 50-55 kWh/kvm.

Nordvästra Kungsholmen är ett av Stockholms största tillväxtområden och en ny stadsdel börjar ta form här. Redan i början av 2005 såg Wallenstam möjligheterna för nybyggnation på detta unika utrymme och nu har detaljplanen vunnit laga kraft. Tillsammans med Wingårdh Arkitektkontor presenterades förslaget som nu godkänts av såväl Byggnadsnämnden som Skönhetsrådet.

Projektet Kungsholmsporten uppfyller Wallenstams avkastningskrav om minst 7 %.

Denna information är sådan som Wallenstam AB (publ) kan vara skyldigt att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 14 april 2009 klockan 11.00.