Vinnare av Kräftstipendiet 2009 utsedd: Shirley Clamp blev Årets kräfta 2009

Report this content

I går delades Wallmans Nöjens Kräftstipendium ut för 12:e året i rad och i år tillföll det Shirley Clamp. Stipendiet på 10 000 kronor inrättades av Hasse Wallman för att premiera en artist som jobbat eller jobbar inom Wallmans Nöjen och som på ett eller annat sätt tillfört Sveriges nöjesindustri energi, kreativitet och professionalitet. – Shirley Clamp är en underbar artist och sångerska och det var hon redan när hon stod på vår scen, därför kändes valet enkelt, säger Hasse Wallman, ägare och vd för Wallmans Nöjen.

Shirley Clamp föddes 1973 i Borås och har kommit att bli en av Sveriges mest älskade artister. Hon är både sångerska och låtskrivare och har bland annat deltagit flera gånger i den svenska Melodifestivalen. Shirley Clamp är utbildad vid musikalartistutbildningslinjen på balettakademien i Göteborg och har även studerat vid Musikteaterskolan i Bjärnum. Före sitt genombrott arbetade hon bland annat på Wallmans Salonger i Malmö. Priset delades ut i går på Golden Hits i Stockholm och en rad kända namn fanns på plats för att hylla stipendiaten och äta kräftor i stora lass – med kräfthatten på naturligtvis. Juryns motivering för 2009 års Wallmans Kräftstipendiat: Minns att jag nu säger er det är i hjärtat som det sker När hennes sång likt änglarnas tar dina händer och kärlek sänder I Malmö stanna allting till Hon log och sjöng jag kan jag vill och därför står hon framför oss och ler när hon ber oss hålla om varandra Min Shirley hon brinner så stark som en solstråles hetta Min Shirley hon vinner vårt hjärta – hon gör det rätta Min Shirley – det här är till dig För pressbilder och mer om Wallmans: http://www.wallmans.se/press För mer information och intervjuer: Victoria Ekdahl, informationsansvarig Wallmans Nöjen, 08-505 560 04, victoria.ekdahl@wallmans.com Linda Kardell, Vår pr-byrå, 0739-945108, 08-6600212, linda.kardell@varprbyra.se Wallmans Nöjen är ett av Sveriges ledande företag inom showbiz och grundades av Hasse Wallman redan 1956. Koncernen sysselsätter ca 1200 personer och omsätter 345 miljoner kronor per år och har sitt säte i Stockholm. Wallmans affärsidé är ”Vi ger nöje för nöjes skull”. I Wallmans Nöjen ingår: Wallmans Salonger i Stockholm, Wallmans Dippan i Åre, Wallmans Salonger i Oslo, Wallmans Cirkusbygningen i Köpenhamn, Golden Hits Stockholm, Schlagerbaren Stockholm, , Wallmans Golden Hits i Helsingborg, Teatern Wallmans Intiman, Engelen Pub & Steakhouse i Gamla Stan, Kolingen, EventShop, Wallmans på turné, Schlagerbaren på turné, Wallmans Festival på turné och Wallmans luftballong.