Barriärer – Samtida Sydafrika. Invigning på Wanås Konst 17 maj.

Nya bilder från årets stora utställning i skulpturparken. Möt det samtida Sydafrika i Barriärer en utställning samlar sex konstnärer verksamma i Sydafrika, en aktiv scen dit många konstnärer från olika länder söker sig. Barriärer spärrar, hindrar och begränsar. De är något att kämpa mot att övervinna men de ger också skydd och värn. I nyproducerade konstverk som skapats för skulpturparken på Wanås Konst och i en filmsvit, återkommer den mänskliga kroppen i olika former. Med Igshaan Adams, Kudzanai Chiurai, Hannelie Coetzee, Nandipha Mntambo, Mary Sibande och James Webb.

Invigning och vernissage söndag 17 maj kl. 13.00 med Stefan Helgesson professor i litteraturvetenskap med stort intresse för Sydafrika.

Utställningsperiod: 17 maj – 1 november, 2015.

I samband med säsongsöppningen på Wanås Konst öppnar även Barnboken 2015 – Jenny Granlund & Johanna Koljonen, och Återblick – Past Performance som genom konstnärsmöten, presentationer och andra programpunkter utforskar performancens historia på Wanås, senare i sommar kommer utställningen 1 kubik konsthantverk, Konsthantverkscentrum c/o Wanås Konst.

Vernissage och invigning: söndag 17 maj, 2015. Invigningstal kl 13. Utställningsperiod: 17 maj – 1 november, 2015.

Tidningen WK#15
Läs mer om årets utställningar I WK#15. Med konstnärspresentationer, intervjuer och essäer av Elisabeth Millqvist och Nthikeng Mohlele mfl. På svenska och engelska.

Välkomna!

Wanås Konst är en plats där konst, natur och historia möts. Här har producerats, presenterats och förmedlats internationell samtidskonst med inriktning på platsspecifika skulpturer och installationer sedan 1987. Varje år bjuds nordiska och internationella konstnärer in för att skapa konst i parken och idag finns mer än 50 permanenta verk i samlingen – producerade av konstnärer speciellt för Wanås. Nästan 6,000 barn deltar årligen i den pedagogiska verksamheten baserad på konsten. Wanås Konst drivs av chefsduon Elisabeth Millqvist och Mattias Givell. Wanås ligger i Östra Göinge kommun i nordöstra Skåne och består av ett slott, ett ekologiskt jordbruk, en konsthall, en skulpturpark, en museibutik, en deli och ett ekologiskt lunchkafé.

Om oss

Wanås Konst – Center för Konst och Lärande, producerar och förmedlar konst som utmanar och förändrar synen på samhället, utomhus i landskapet runt Wanås i Skåne. Förutom den permanenta samlingen, visas omfattande tillfälliga utställningar utom- och inomhus, med tillhörande program med visningar, konstnärssamtal och workshops för en bred publik. Wanås Konst producerar platsspecifik internationell samtidskonst och lärande med nyskapande och tillgänglighet för alla som ledord. I skulpturparken och den permanenta samlingen finns ett 70-tal platsspecifika verk i landskapet som skapats särskilt för Wanås Konst av konstnärer såsom Igshaan Adams, Nathalie Djurberg & Hans Berg, William Forsythe, Ann Hamilton, Jenny Holzer, Yoko Ono, och Ann-Sofi Sidén mfl. Sedan 1987 har över 300 konstnärer medverkat i utställningar. Skulpturparken omfattar 40 hektar och utforskas till fots. Ett besök där aktuella projekt och den permanenta samlingen i konsthall och park ingår, tar 2,5 h till 4 h. Beroende på säsong och program kan man delta i specialaktiviteter och promenader. Skulpturparken har årligen ca 80 000 besök och 12 000 barn och unga deltar i konstpedagogiska aktiviteter. Wanås Konst drivs av den fristående ideella Stiftelsen Wanås Utställningar skapad 1994. Marika Wachtmeister grundade verksamheten 1987 och ledde den till 2010. Sedan 2011 leds verksamheten av chefsduon Elisabeth Millqvist och Mattias Givell. Verksamheten finansieras genom statligt, regionalt och kommunalt stöd, egenintäkter samt privata fonder och sponsring. Wanås Konst är medlem av European Land + Art Network (ELAN). Wanås är en plats i världen där konst, natur och historia möts. Wanås är en plats i världen där konst, natur och historia möts. På Wanås verkar Wanås Konst, Wanås Restaurant Hotel och Wanås Gods AB och det finns även ett medeltida slott. Wanås ligger i Östra Göinge kommun i nordöstra Skåne 1,5 h från Malmö/Köpenhamn. Wanås är en Long Run Destination – internationellt ledande inom hållbar besöksnäring, lokal utveckling och kulturvård. För mer info om vänligen se www.wanas.se

Möt det samtida Sydafrika i Barriärer en utställning samlar sex konstnärer verksamma i Sydafrika, en aktiv scen dit många konstnärer från olika länder söker sig. Barriärer spärrar, hindrar och begränsar. De är något att kämpa mot att övervinna men de ger också skydd och värn. I nyproducerade konstverk som skapats för skulpturparken på Wanås Konst och i en filmsvit, återkommer den mänskliga kroppen i olika former. Med Igshaan Adams, Kudzanai Chiurai, Hannelie Coetzee, Nandipha Mntambo, Mary Sibande och James Webb.

Invigning söndag 17 maj kl. 13.00 med författaren Stefan Helgesson.

I utställningen möter vi konstverk där barriärer finns med i form av en slöja, religion, rädsla och historia.
Elisabeth Millqvist, konstnärlig ledare Wanås Konst