When we realize that there is never a single story about any place we regain a kind of paradise. Chimamanda Ngozi Adichie.

Skulpturparken NIROX Foundation, i Cradle of Humankind, Sydafrika. Foto: Henry Engelbrecht

Faran av en enda berättelse

”Faran av en enda berättelse” är ett citat av författaren Chimamanda Ngozi Adichie från ett uppmärksammat Ted Talk, och inspiration för utställningen och dess titel. Både för NIROX och Wanås Konst är den konstnärliga processen och att skapa nya verk med konstnärer centralt. Konstverken blir en del av en pågående närapå arkeologisk studie av en plats. Oavsett om konsten är önskningar, röster eller memento mori blästrade i sten, undersöker den platsen, förändrar den och ställer frågor om vår tid och framtid. Not a Single Story kombinerar verk gjorda för platsen med existerande konstverk som tar plats och förvandlar landskapet. Utställningen för samman konstnärer med skilda bakgrunder och som representerar olika perspektiv, konstnärer som är förebilder såväl som nyetablerade, födda både 1933 och 1993. Majoriteten är kvinnor, delvis en respons till en mycket ensidig konsthistoria. Medverkande är bland andra Jane Alexander, Dineo Bopape, Gunilla Klingberg & Peter Geschwind, Nandipha Mntambo, Caroline Mårtensson, Yoko Ono,  Claudette Schreuders och Nelisiwe Xaba. Utställningen är curaterad av Elisabeth Millqvist & Mattias Givell, Wanås Konst, i samarbete med Jessica Doucha & Khumo Sebambo, NIROX Foundation.

Detta är NIROX andra utställning i samarbete med en internationellt ledande skulpturpark. År 2016 samarbetade NIROX med Helen Pheby, senior curator Yorkshire Sculpture Park i Storbritannien.

Utställningen, och det omfattande pedagogiska programmet riktat till barn och unga, genomförs med stöd av Svenska Postkodslotteriet – Postkodstiftelsen. Vinterutställningen, utbyte, samtal och guidningar presenteras som en del av ett större program kopplat till NIROX vinteraktiviteter.

Not a Single Story – NIROX Winter Sculpture Exhibition 2018
Curators:
Elisabeth Millqvist & Mattias Givell, Wanås Konst
Co-curators:
Jessica Doucha & Khumo Sebambo, NIROX Foundation
Grundare och direktör
NIROX Foundation: Benji Liebmann
12 maj – 29 juli, 2018
Ett samarbete mellan NIROX Foundation, Sydafrika och Wanås Konst

Mer information kommer våren 2018.

Utställningsprogram på Wanås Konst 2018
Richard Johansson
, Folkkonstmuseum
Vernissage:
fredag 30 mars 2018
30 mars – juni, 2018

Separatutställningar: Chiharu Shiota, Katarina Löfström
Specialprojekt: Poul Gernes
Vernissage:
söndag 6 maj 2018
Curators:
Elisabeth Millqvist och Mattias Givell, Wanås Konst
6 maj – 4 november, 2018

Sommaren 2018: Xavier Le Roy och Scarlet Yu
Mer information kommer våren 2018

Alltid på Wanås
Skulpturparken med samlingen öppen året runt, dagligen kl. 8 – 19.
Konsthall, Shop och Deli öppnar igen 30 mars, 2018
På Wanås: Konsthall, Shop & Deli, samt Wanås Restaurant Hotel
För aktuella öppettider se hemsida.

The Nirox Foundation Trust är en ideell stiftelse tillägnad konst och kultur. Stiftelsen verkar på ett 1500 hektar stort naturreservat i hjärtat av världsarvet Cradle of Humankind, väster om Johannesburg. På platsen ryms skulpturparken som omfattar 15 hektar, ett ateljéprogram och en musikscen. Ateljéprogrammet tar emot konstnärer från hela världen för att stimulera och utbyta kreativ tanke och handling inom de olika konstområdena. Sedan 2006 har mer än 200 konstnärer deltagit i ateljéprogrammet. Skulpturparken gör två curerade utställningar per år, med ambitionen att ge konstnärer möjlighet att producera och ställa ut konstverk som annars är svåra eller omöjliga att realisera på grund av skala och praktiska omständigheter. Det är kostnadsfritt att besöka parken.

Utomhusscenen gästas av upp till nio evenemang årligen, från klassisk musik, opera, jazz, experimentell- och traditionell musik, poesiläsningar, dans och teater. Centralt är att skapa intresse för konst bland barn och unga från grundskolan till universitetet.

Svenska Postkodlotteriets övertygelse är att världen blir bättre med starka ideella organisationer. Postkodstiftelsens målsättning är att verka i linje med den visionen. Postkodstiftelsen är instiftad av Novamedia Sverige AB, som driver Svenska Postkodlotteriet på uppdrag av Svenska Postkodföreningen. Som förmånstagare till Svenska Postkodlotteriet får Postkodstiftelsen årligen ta del av lotteriets överskott. Vid den senaste utdelningen, i mars 2017, fick Postkodstiftelsen motta 200 miljoner kronor. Till skillnad från de andra förmånstagarna är Postkodstiftelsen inte slutmottagare av medlen, utan har i uppdrag att förmedla stöd till olika typer av projekt inom områdena människors levnadsvillkor, natur och miljö, kultur och idrott.

Wanås Konst – Center för Konst och Lärande, producerar och förmedlar konst som utmanar och förändrar synen på samhället, utomhus i landskapet runt Wanås i Skåne. Förutom den permanenta samlingen, visas omfattande tillfälliga utställningar utom- och inomhus, med tillhörande program med visningar, konstnärssamtal och workshops för en bred publik. Wanås Konst producerar platsspecifik internationell samtidskonst och lärande med nyskapande och tillgänglighet för alla som ledord. I skulpturparken och den permanenta samlingen finns ett 70-tal platsspecifika verk i landskapet som skapats särskilt för Wanås Konst av konstnärer såsom Nathalie Djurberg & Hans Berg, Ann Hamilton, Jenny Holzer, Yoko Ono, och Ann-Sofi Sidén mfl. Skulpturparken har årligen ca 75 000 besök och 8000 barn och unga deltar i pedagogiska aktiviteter som visningar och workshops.

Wanås Konst drivs av den fristående ideella Stiftelsen Wanås Utställningar skapad 1994. Marika Wachtmeister grundade verksamheten 1987 och ledde den till 2010. Sedan 2011 leds verksamheten av chefsduon Elisabeth Millqvist och Mattias Givell. Verksamheten finansieras främst genom egenintäkter samt av statligt, regionalt och kommunalt stöd samt privata fonder och sponsring. Wanås Konst är medlem av European Land+Art Network (ELAN).

Wanås är en plats i världen där konst, natur och historia möts. Platsen Wanås består av en skulpturpark och en konsthall samt ett medeltida slott och ett ekologiskt lantbruk. Våren 2017 öppnade Wanås Restaurant Hotel. Wanås ligger i Östra Göinge kommun i nordöstra Skåne 1,5 h från Malmö/Köpenhamn. Wanås är en Long Run Destination – internationellt ledande inom hållbar besöksnäring, lokal utveckling och kulturvård.

Not a Single Story – ett samarbete mellan NIROX Foundation, Sydafrika och Wanås Konst. Från 12 maj 2018 till slutet av juli presenterar NIROX Foundation i Sydafrika sin vinterskulpturutställning, gästcuratorer är Elisabeth Millqvist & Mattias Givell, Wanås Konsts chefsduo. Utställningen är ett utbyte mellan två skulpturparker på två kontinenter. De medverkande konstnärernas arbetssätt är likt överlappande dialoger, och visar samtida intressen och förhållningssätt relaterade till skulptur och till en plats.

Chimamanda Ngozi Adichie, författare