TusenTankar – nytt nätverk för hållbar utveckling i nordöstra Skåne

TusenTankar är ett nytt tvärdisciplinärt nätverk för hållbar utveckling i nordöstra Skåne som sjösätts av Wanås Konst och Länsförsäkringar Göinge-Kristianstad. TusenTankar vill tänka och agera innovativt, inkluderande, jämlikt och smart för en hållbar utveckling i nordöstra Skåne. Torsdagen 17 september har nätverket och tankelabbet sitt första arrangemang på Wanås Konst. Över 70 företagare, föreningar, klubbar, privatpersoner, skolor, integrationsnätverk, kommunchefer mm samlas för att lyssna på tankesmedjan Fores vd Mattias Goldmanns erfarenheter av hållbar utveckling, och artisten Dogge Doggelitos erfarenheter av utanförskap och möjligheter att växa. En gemensam workshop stakar ut TusenTankars vidare arbete.

I grund och botten handlar TusenTankar om att vända rädsla till nyfikenhet. Mattias Givell, verksamhetschef Wanås Konst.

TusenTankar är ett initiativ av Wanås Konst och Länsförsäkringar Göinge-Kristianstad. Det är ett nätverk av organisationer, företag, institutioner, samfund, skolor och individer som alla engagerar sig i nordöstra Skånes hållbara framtid. TusenTankar är övertygat om att en öppen kreativ process är avgörande för bygget av en innovativ, inkluderande, jämlik och smart framtid. TusenTankar vill ta till vara alla samhällets verksamheter och kompetenser. TusenTankar vill aktivera alla kulturella, etniska, religiösa och icke-religiösa erfarenheter. TusenTankar vill dra nytta av mångfalden.

Vi har mött ett fantastiskt stort intresse för TusenTankar. Att få bidra till att skapa ett tvärdisciplinärt nätverk med fokus på Hållbar utveckling i vår del av Skåne är så spännande. Henrietta Hansson vd Länsförsäkringar Göinge-Kristianstad.

TusenTankar kommer att ha medlemsträffar med föredrag av högaktuella inspiratörer och arrangera öppna föreläsningar, seminarier och aktioner och på olika sätt skapa opinion och driva på en hållbar utveckling i nordöstra Skåne. Redan i oktober skapar TusenTankar en skrivar- och bildtävling kring tryckfrihet och nätanonymitet för gymnasisterna i Kristianstad under Gota Medias mediedag. De tio bästa bidragen får sen delta i en workshop med spännande inspiratörer på Wanås Konst i november.

På torsdag 17 september samlas över 70 personer för en första arrangemang på Wanås Konst. De representerar nästan alla företag, organisationer och personer som TusenTankar träffat under året, och som alla vill delta i processen.  En av gästerna och inspiratörerna är Mattias Goldmann, vd på tankesmedjan Fores som ger sin syn på hållbar utveckling och hur man i nätverk kan påverka. Dogge Doggelito är dagens andra inspiratör som delar med sig av sina erfarenheter av utanförskap och möjligheter att växa. Under eftermiddagen bearbetar deltagarna dagens frågeställningar och påståenden i workshops och skapar underlag för TusenTankars vidare arbete.

Bakgrunden till TusenTankar är att Länsförsäkringar Göinge-Kristianstad och Wanås Konst i Östra Göinge möttes i slutet av 2013 och inledde en dialog om tillståndet i bygden och dess ungas bild av framtiden.  Länsförsäkringar Göinge-Kristianstad jobbade i sitt projekt ”Vi ska rädda världen. Vi börjar i vår del av Skåne” som handlade om att skapa en förståelse av samtiden och om att skapa bilder av hopp om framtiden. Wanås Konst arbetade – vid sidan av sitt ordinarie utomhuspedagogiska program som når ca 6500 barn årligen – i specialprojektet X-LARGE för att göra det möjligt för fler oavsett bakgrund, kompetens och fysiska förutsättningar att ta del av Wanås Konst verksamhet. I dialogen föddes idén om ett ”tankelab” som samlar krafter oberoende av verksamhet, form eller bakgrund – TusenTankar.

——————————

TusenTankar: Gräv där du står – hur formar vi framtiden?
Ett första seminarium om en hållbar utveckling av nordöstra Skåne.
Plats: Wanås Konst, Vanås, 289 90 Knislinge
Tid: Torsdag 17 september, kl. 13 – 17

Kontakt:

Renée Carlsson, projektledare TusenTankar: renee.carlsson@lansforsakringar.se , tel 0708 13 93 70
Mattias Givell, verksamhetschef Wanås Konst: mattias@wanaskonst.se, tel 044 66071
Henrietta Hansson, vd Länsförsäkringar Göinge-Kristianstad: henrietta.hansson@lansforsakringar.se

Mer information på www.tusentankar.org

——————————

Wanås Konst/The Wanås Foundation
Wanås, SE-289 90 Knislinge, Sweden

Wanås är en plats i världen där konst, natur och historia möts. Wanås består ett medeltida slott, ett ekologiskt lantbruk, en naturskön skulpturpark och en konsthall, och är beläget i södra Sverige. Wanås Konst drivs av Stiftelsen Wanås Utställningar. Grundaren Marika Wachtmeister initierade utställningsverksamheten 1987. Wanås ligger i Östra Göinge kommun i nordöstra Skåne 1,5 h från Malmö/Köpenhamn. Sedan 2011 leds verksamheten av chefsduon Elisabeth Millqvist och Mattias Givell. Wanås är medlem av European Land Art Network (ELAN) och är en Long Run Destination – ledande inom hållbar utveckling inom besöksnäring, lokal utveckling och kulturvård.

TusenTankar är ett nytt tvärdisciplinärt nätverk för hållbar utveckling i nordöstra Skåne som sjösätts av Wanås Konst och Länsförsäkringar Göinge-Kristianstad. Om att tänka och agera innovativt, inkluderande, jämlikt och smart för en hållbar utveckling. 17/9 har nätverket sitt första event på Wanås Konst med tankesmedjan Fores vd Mattias Goldmann och Dogge Doggelito. – I grund och botten handlar det om att vända rädsla till nyfikenhet. Mattias Givell, Wanås Konst.

I grund och botten handlar TusenTankar om att vända rädsla till nyfikenhet
Mattias Givell, verksamhetschef Wanås Konst.
Vi har mött ett fantastiskt stort intresse för Tusen Tankar. Att få bidra till att skapa ett tvärdisciplinärt nätverk med fokus på Hållbar utveckling i vår del av Skåne är så spännande.
Henrietta Hansson, vd Länsförsäkringar Göinge-Kristianstad.