Emil Christiansen tillträder som ny CEO för Waves4power

Första juni tillträdde Emil Christiansen som CEO för det Göteborgsbaserade vågkraftsbolaget Waves4Power. Bolaget söker nu finansiering och går in i en ny fas då det vågkraftssystem som framgångsrikt testats i Runde utanför Norges västkust ska fortsätta utvecklas och anpassas för att möta marknadens behov. Målsättningen är att ta bolaget till marknaden, halvera kostnaden för systemet och förbereda för massproduktion. Potentiella kunder har identifierats inom segmenten fiskodlingar, olja & gas samt mer avlägsna ö-samhällen.

Emil Christiansen har haft ledande befattningar i olika industribolag som arbetat med volymproduktion av både produkter och tjänster på globala marknader. Han har lång erfarenhet från att driva produktutveckling och att leda affärsområden med stark tillväxt. Emil kommer senast från Toyota.

Så här kommenterar han sitt nya uppdrag:
”Jag ser en enorm potential i Waves4Power´s lösning. Med oss har vi starka samarbetspartners som delar och arbetar för att vi gemensamt ska nå vår vision, Waves4Power kommer att vara med och skapa en bättre framtid genom att producera förnyelsebar energi från havet. Det är fantastiskt spännande och jag känner mig stolt över att få arbeta i ett tillväxtbolag, som bidrar till att göra vår värld bättre .”

Under sommaren och hösten 2017 utfördes ett framgångsrikt test av den kraftgenererande bojen, som utgör kärnan i vågkraftsystemet, utanför Norges kust. Testanläggningen nådde de högt uppsatta målen att vågkraftverket skulle överleva ett av världens tuffaste vågklimat, producera ström och inte orsaka skada på människa eller natur. Dessa framsteg celebrerades i höstas i närvaro av kung Harald V av Norge med en högtidlig ceremoni.

Waves4power söker nu finansiering för utveckling av nästa generation av vågkraftverket, den s k Next Generation. Lösningen ska förfinas, kostnaden halveras och massproduktion förberedas. Dessutom kommer bolaget att arbeta med att stärka samarbetet med potentiella kunder främst inom segmenten fiskodlingar, olja & gas och ö-samhällen.

”Waves4Power will generate a better future by providing renewable energy from ocean waves”.

För mer information, v.v. kontakta:
Emil Christiansen, CEO Waves4Power, emil.christiansen@waves4power.com, +46 72 210 44 20

Waves4Power är ett svenskt bolag med säte i Göteborg som utvecklar och säljer fossilfria energisystem baserade på vågkraft. Waves4Power fokuserar på hållbarhet, servicebarhet och lönsam elproduktion. Kärnan i W4P vågkraftsystem är en kraftgenererande boj med elastiska förankringar. Bolaget har utvecklat den senaste generationen av vågkraftverk sedan prototypen av WaveEL bojen lanserades utanför Vinga år 2010. Idag arbetar W4P med ett nätverk av kommersiella industriella partners och i nära samarbete med bland annat Chalmers Tekniska Högskola. Bolaget är representerat i Sverige, Norge och UK.  www.waves4power.com

Taggar:

Om oss

Waves4Power är ett svenskt bolag med säte i Göteborg som utvecklar och säljer fossilfria energisystem baserade på vågkraft. Waves4Power fokuserar på hållbarhet, servicebarhet och lönsam elproduktion. Kärnan i W4P vågkraftsystem är en kraftgenererande boj med elastiska förankringar. Bolaget har utvecklat den senaste generationen av vågkraftverk sedan prototypen av WaveEL bojen lanserades utanför Vinga år 2010. Idag arbetar W4P med ett nätverk av kommersiella industriella partners och i nära samarbete med bland annat Chalmers Tekniska Högskola.  www.waves4power.com

Snabbfakta

Citat