Backpacker™ har passerat en miljon registrerade spelare och uppvisar stark intäktspotential.

Qiiwis speltitel Backpacker™ lanserades globalt den 12 oktober 2017. Sedan dess har Qiiwi tillsammans med MAG Interactive som är publicist för speltiteln arbetat med att växa antalet spelare på befintliga och nya marknader. Antalet registrerade spelare har nu passerat en miljon och speltiteln uppvisar en stark intäktspotential avhängt till aktiviteten i spelarbasen.

Över en miljon registrerade spelare:

Qiiwi meddelar idag att speltiteln Backpacker™ passerat en miljon registrerade spelare. De registrerade spelarna är primärt fördelade över länderna: Sverige, USA, Tyskland, Storbritannien, Danmark och Norge.

Stark intäktspotential:

Sedan den globala lanseringen inleddes har Backpacker™ nått förstaplatsen i kategorin Trivia/Frågesport i 23 länder avseende topplistan för ”Bästsäljande spel”. Denna topplista visar de spel där flest köp genomförs av spelare. Detta reflekterar att Backpacker™ har en stark intäktspotential i sin genre. Genom att kontinuerligt växa spelet på fler marknader ger detta en signal att intäkter från speltiteln kan ökas i takt med att spelarbasen och antalet aktiva spelare blir fler och fler.

Optimeringar har börjat ge resultat:

Sedan den globala lanseringen inleddes har flertalet optimeringar genomförts primärt för de kritiska marknaderna USA och Tyskland. Fokus har varit att förbättra innehållet i spelet baserat på spelares omdömen och recensioner. En stor vikt har varit att reflektera ett mer lokaliserat och anpassat material per marknad för att fånga spelarens kunskapsområden. Detta optimeringsarbete börjar nu ge positiva signaler.

Korsmarknadsföring/Cross-Promotion:

Under slutet av januari 2018 har korsmarknadsföring, s k “Cross-Promotion”, startats mot Backpacker™ från spel ägda av MAG Interactive. MAG har totalt över 10 miljoner månadsvis aktiva spelare och detta är ett steg i tillväxtstrategin för att effektivt kunna växa spelarbasen i Backpacker™ på fler marknader.

“Vi är glada över att kunna konstatera att Backpacker™ nu passerat en miljon registrerade spelare. En stor milstolpe för ett mobilspel även om vi bara är i början av tillväxtresan för Backpacker™. Det är också betryggande att vi ser att intäktspotentialen i Backpacker™ är stark på fler marknader inom sin genre med tanke på att vi nått förstaplatsnoteringen i kategorin Trivia/Frågesport i 23 länder. Sedan den globala lanseringen inleddes har vi arbetat med optimeringar baserat på den analys som genomförts. Efter att ha inlett appliceringen av dessa optimeringar ser vi en positiv trend i lojalitet och intäktspotential.”

Följ Backpacker™ på Facebook: https://www.facebook.com/BackpackerGame

Följ Backpacker™ på Twitter: https://twitter.com/backpacker_game

Följ Backpacker™ på Instagram: https://www.instagram.com/backpackergame

Qiiwi är en utvecklare av spel till mobila plattformar som iOS och Android. Bolagets nuvarande verksamhet startade 2012 och bolaget har sitt säte i Alingsås. En gemensam nämnare för Qiiwis spel är att de är kunskapsspel och baseras på någon form av problemlösning. Bolagets slogan är "Saving the World from Stupidity". WeAreQiiwi Interactive AB är ett börsnoterat bolag på AktieTorget under kortnamn ”QIIWI”.