Utvecklar och publicerar Match-3-spel under världskända varumärket Hell’s Kitchen

Qiiwi Interactive (Qiiwi) och ITV Studios Global Entertainment (“ITVS GE”) offentliggör idag att man ingått ett strategiskt samarbetsavtal avseende att utveckla och agera publicist för ett Match-3-spel under det välkända internationella varumärket Hell’s Kitchen. Realityserien Hell’s Kitchen har lanserats i över 20 länder så som Australien, Bulgarien, Danmark, Frankrike, Ryssland, Storbritannien och USA. Den amerikanska versionen är såld över hela världen, den har hittills producerats i 18 säsonger på FOX och är ledd av den brittiska stjärnkocken Gordon Ramsey. På programmets YouTube-kanal har fans på ett år strömmat 250 miljoner minuters innehåll av sitt favoritprogram. Samarbetet markerar en oerhört spännande start för Qiiwi’s nya verksamhetsområde ”Branded Games”.

HK

Om Hell’s Kitchen:

Hell’s Kitchen är ett mycket välkänt internationellt varumärke med en trogen och gedigen mångmiljonpublik över hela världen. Realityserien har hittills lanserats i över 20 internationella format där några av länderna är Australien, Bulgarien, Danmark, Frankrike, Ryssland, Storbritannien och USA.

Under 2018 lanserades säsong 18 i USA, säsong 5 i Italien, säsong 1 i Bulgarien med säsong 2 som lanseras under året samt första lansering i Albanien och comeback i Ryssland. Den amerikanska realityserien av Hell’s Kitchen är mycket populär över hela världen och leds av den brittiske stjärnkocken Gordon Ramsay.

Varumärket erbjuder också en mängd möjligheter inom sponsorskap, produktplacering och produktsamarbeten/merchandising, samtidigt som den första restaurangen under varumärket - Gordon Ramsay's Hell's Kitchen - lanserats på Caesars Palace i Las Vegas.

Formatet Hell's Kitchen handlar om en skrämmande kändiskock, redo att piska en grupp krögar-aspiranter när de tävlar mot varandra för att vinna Hell's Kitchen-kronan. Äkta drama, känslor på högvarv och kulinarisk passion blandas samman, när den perfektionistiske kändiskocken försöker ingjuta sin kärlek till mat hos en grupp tävlande amatörer, som måste försöka bevisa att de har vad som krävs för att överleva i Hell's Kitchen och kanske även driva sin egen restaurang.

Om avtalet mellan Qiiwi och ITVS GE:

Bakgrund:
ITVS GE är ett av världens ledande internationella företag inom TV-distribution, hemunderhållning, utgivning, produktsamarbeten och licensiering. ITVS GE distribuerar mer än 45,000 timmar välkänt och populärt TV-innehåll över alla möjliga genrer, både från sin egen in-house produktionsverksamhet ITV Studios, och i samarbete med ledande producenter världen över.

Som del av ITV PLC, som innefattar Storbritanniens största kommersiella TV-operatör, har ITVS GE kontor i London, Hong Kong, Paris, Tyskland, Norden, Los Angeles och Sydney.

Stor internationell potential i Hell’s Kitchen:
Hell’s Kitchen är ett varumärke där både Qiiwi och ITVS ser en enormt stor internationell potential och där realityseriens målgrupp också förväntas passa väl in i ett match-3-spel. Detta bedöms ge ett mycket bra utgångsläge för att kostnadseffektivt kunna lyckas med att driva stora mängder trafik till speltiteln. Qiiwi och ITVS GE ser detta som starten på ett långsiktigt samarbete.

Detaljer:
Qiiwi ansvarar för att utveckla, publicera och underhålla speltiteln. ITVS GE ansvarar för marknadsföring internationellt. Bolagen har slutit ett flerårigt licensavtal med målsättningen att lansera speltiteln globalt mot senare delen av året.

VD Erik Dale Rundberg, Qiiwi Interactive, kommenterar:
”Det är enormt stort för oss att få möjlighet att samarbeta med en global aktör som ITV och dessutom få förtroendet kring det världskända varumärket Hell’s Kitchen. Detta följer vår strategi och satsning inom vårt affärsområde ”Branded Games”, där vi ser en stor potential i att lyckas skapa mobilspel som kan engagera och underhålla den stora globala publik som välkända internationella varumärken för med sig.

Fördelarna med att arbeta med ett starkt internationellt varumärke är många, men en av de viktigaste aspekterna i dagens mobilspelsklimat är möjligheten att på ett kostnadseffektivt vis lyckas växa en speltitels spelarbas. Med ITVs globala TV-nätverk och marknadsföringsinsatser, samt andelen organiska/virala installationer som vi bedömer kunna få med tanke på varumärkets internationella kännedom, ser vi en stor potential till att detta kommer bli ett mycket spännande projekt för Qiiwi.

I och med den stora möjligheten och de kommersiella värdena vi ser i Hell’s Kitchen speltiteln har vi valt att prioritera utvecklingsresurser åt det projektet. Detta innebär att mjuklanseringsstart för vår tidigare kommunicerade ”match-3 metagaming speltitel” senareläggs till andra halvåret av 2019.

Vårt team ser nu fram emot att tillsammans med ITV utveckla ett underhållande match-3-spel i världsklass under varumärket Hell’s Kitchen.”

Director of International Commercial and Digital, David Christopher,
ITV Studios Global Entertainment, kommenterar:
”Hell’s Kitchen had a fantastic year in 2018 with a very successful restaurant launch, new international format sales and multiple new licensing deals. Our focus is on building scalable relationships that can be truly international.

We had a lot of developer interest globally in Hell’s Kitchen but Qiiwi impressed us immediately with their ideas and innovation. We saw in them not just a developer with a great idea but a very strong team team that will without doubt create a great game and make sure it delivers on its full potential. They are a dynamic company and we are pleased and excited to appoint them as our licensee. We look forward to having a great gaming title released this year and to welcoming Qiiwi to the H.K. family.”

Denna information är sådan som WeAreQiiwi Interactive AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (MAR). Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 31 januari 2019.

För mer information:

Qiiwi Interactive:
Erik Dale Rundberg, VD
Telephone: +46709 26 06 97
Email: erik@qiiwi.com

ITV Studios Global Entertainment
Lee Taylor, Senior Press Officer
Telephone: +44 207 1573716
Email: lee.taylor@itv.com

Om ITV Studios Global Entertainment (ITVS GE):
ITV Studios Global Entertainment (ITVS GE) is one of the world’s leading international TV distribution, home entertainment, publishing, merchandising and licensing businesses. ITVS GE distributes more than 45,000 hours of celebrated content across all genres from both its in-house production business, ITV Studios, and in collaboration with leading producers from around the world. Part of ITV PLC, which includes the UK’s largest commercial broadcaster, ITV Studios Global Entertainment has offices in London, Hong Kong, Paris, Germany, Nordics, Los Angeles and Sydney.

Qiiwi is a developer of games for mobile platforms such as iOS and Android. The company's current operations started in 2012 and the company is based in Alingsås, Sweden. Qiiwi focuses on developing mobile games targeting "Casual Gamers" within the genres Trivia, Match-3 and Word/Puzzle. The company's slogan is "Adventures for Everyone".