Aftonbladets förra chefredaktör Anders Gerdin till pr-byrån Weber Shandwick

Report this content

Pr-byrån Weber Shandwick har rekryterat Aftonbladets förra chefredaktör Anders Gerdin som blir senior rådgivare på byrån. Rekryteringen innebär en kraftig förstärkning av byråns erbjudande inom medierelationer.

– Jag är oerhört glad över att vi har lyckats locka Anders Gerdin till byrån. Det är en drömrekrytering. Hans kunskap, erfarenhet och namnkunnighet blir ovärderlig för oss och våra kunder. Rekryteringen innebär att vi tar en stark position inom marknads-pr och medierelationer, och att vi ännu bättre kan hjälpa våra kunder att orientera sig i medielandskapet, säger Christina Saliba, vd för Weber Shandwick.

Anders Gerdin var under tio år chefredaktör på Aftonbladet, Sveriges största dagstidning. Gerdin kom till Aftonbladet redan 1970 där har han arbetat som nöjeschef, sportchef, nyhetschef, redaktionschef och slutligen chefredaktör. Gerdin startade också Sveriges första dagliga sporttidning, Sportbladet år 2000. Han sitter i styrelsen för Ålandstidningen och var även ledamot i styrelsen för Tidningsutgivarna 1997-2007.

– Sedan jag slutade på Aftonbladet har jag fått en mängd erbjudanden, bland annat från pr-byråer. Weber Shandwick var emellertid den byrå som kändes mest lockande, och det känns väldigt spännande att inleda ett partnerskap med byrån, säger Anders Gerdin.

Anders Gerdin blir senior rådgivare på Weber Shandwick. Han kommer bland annat att arbeta med rådgivning och medierelationer.