Rundvandring med Virtual Reality i Slottsberget 3 i Västra Frölunda

Report this content

När Riksbyggen på måndagen säljstartar det nya bostadsprojektet Slottsberget 3 i Västra Frölunda kan lägenhetsköparna ta på sig ett par VR-glasögon och ”gå in i” en bostad – trots att byggstarten sker först efter sommaren.

Tack vare VR-tekniken, som utvecklats av det svenska 3D-företaget wec360°, är det nu möjligt för dem som är intresserade av en bostad i Slottsberget 3 att se sig om i de olika rummen, på samma sätt som om de faktiskt står inne i en färdigbyggd och möblerad lägenhet. Det går att flyttas sig mellan vardagsrum, kök, sovrum och badrum för att se – och nästan känna – hur lägenheten kommer att fungera när den väl är byggd. Till och med utsikten från fönster och balkong är den riktiga.

Projektet Slottsberget 3 omfattar ett antal flerbostadshus med sammanlagt drygt 60 bostadsrätter för­delade på två- och trevåningshus.

Förutom virtuella rundvandringar med VR-glasögon i lägenheterna går det också att se hur solen kommer att falla på olika delar av området morgon, middag och kväll. Det går även att se exakt var i husen som de olika lägenheterna finns och vilka som fortfarande är lediga.

wec360° är pionjärer när det gäller olika typer av 3D-visualiseringar av byggprojekt. Företaget har under flera år arbetat med att utveckla bland annat mycket realistiska interiörbilder av kommande bostäder, komplett med möbler och ljusinfall samt möjlighet att ändra t ex färger och ytskikt. Företaget har också tagit fram en interaktiv lägenhetsväljare, där man direkt på en exteriörbild kan se information om och välja den lägenhet man är intresserad av.

Med wec360°:s VR-lösning tar interaktiviteten ytterligare ett steg, då bostadsköparen upplever att hen befinner sig inne i den tilltänkta lägenheten och kan se sig om i alla rum och ta ställning till allt från köks­inredning och badrum till utsikten från balkongen.

– Möjligheten att kunna se lägenheterna så som de verkligen kommer se ut när de är klara, med möble­mang och allt, gör det lättare för bostadsköparen att fatta rätt beslut. Framför allt innebär det en stor trygghet, eftersom de inte riskerar att drabbas av oväntade överraskningar, säger Mattias von Corswant som är wec360°:s vd och grundare.

För ytterligare information, kontakta:
Mattias von Corswant, vd
0736-17 46 67, mattias@wec360.se

wec360° är en av Sveriges ledande utvecklare av 3D-visualiseringar av byggprojekt, bland annat med hjälp av VR (Virtuell verklighet) och AR (Förstärkt verklighet). Företagets tjänster och produkter används i första hand för att i tidigt skede inspirera och informera potentiella bostadsköpare om det framtida boendet och dess möjligheter. wec360°:s kunder är i första hand nationellt och internationellt verksamma byggföretag som RiksbyggenSkanska, Peab och HSB, samt allmännyttiga bostadsbolag, regionala byggbolag och företag som arbetar med kommersiella lokaler, till exempel Friends Arena. wec360° har utvecklingskontor i Örebro samt marknads- och försäljningskontor i Solna, Göteborg och Malmö. wec360°:s presentationer i VR produceras i samarbete med Bybrick. Mer information finns på www.wec360.se

Taggar: