Virtual Reality ger ökad trygghet till framtidens bostadsköpare

Det svenska utvecklingsbolaget wec360° inleder samarbete med Samsung

Det svenska utvecklingsbolaget wec360° och Samsung inleder samarbete kring 3D-teknik och Virtual Reality med syfte att öka tryggheten för bostadsköpare när de ska göra sitt livs största affär. VR-innehållet som wec360° i samarbete med företaget byBrick utvecklat för Samsung Gear VR innebär bland annat att bostadsköpare kan kliva in i sin eventuella lägenhet innan den är byggd och på det sättet skapa sig en bättre och mer verklighetsnära uppfattning inför sitt beslut.

Samarbetet mellan wec360° och Samsung synliggör kundnyttan hos Samsungs hårdvara när den fylls med det interaktiva innehåll som wec360° leverar. Men ambitionen sträcker sig längre än så:

‒ Genom samarbetet med Samsung får vi möjlighet att utveckla vår teknik i nära kontakt med en av marknadens främsta hårdvaruleverantörer. Det gör att vi kan öka kvalitén och kundnyttan för alla typer av tjänster vi gör för VR-glasögon, skärmar och presentationsplattformar, säger Mattias von Corswant, VD på wec360°.

wec360° har det gångna året främst varit inriktade på presentationer av byggprojekt, där bostadsspekulanter kan använda 3D-teknik, Virtual Reality och Augmented Reality. Tekniken möjliggör virtuella visningar men också betydligt bättre förutsättningar för rationella val när bostaden väl är köpt, då möjligheterna till att laborera med färger, tillval och material är oändliga i den virtuella verkligheten.

‒ Meningsfulla innovationer handlar om att förenkla och förbättra människors liv. Samarbetet med wec360° tycker jag är ett bra exempel på det, där vi tillsammans underlättar bostadsaffärer – både för säljarna och köparna. Samsung satsar stort på Virtual Reality och om du frågar mig har vi bara sett början på de möjligheter som tekniken kommer ge oss framöver, säger Fredrik Pantzar, Large Account Sales Manager på Samsung.

----------

VR (Virtual reality – virtuell verklighet): En virtuell verklighet byggs upp av digital information framför dina ögon, så pass nära ansiktet att det uppfattas som att du befinner dig i den virtuella miljön. Den virtuella verkligheten upplevs genom en speciell typ av VR-glasögon som känner av användarens huvudrörelser för att sedan spegla dessa i den virtuella världen. Tekniken har tidigare främst använts i spel- och underhållningssammanhang men tekniken är fortfarande i sin linda och användningsområdena och nyttan av Virtual Reality är oändliga, inte minst i professionella sammanhang.

FÖR YTTERLIGARE INFO:
Mattias von Corswant, wec360° AB
073-617 46 67, mattias@wec360.se

Fredrik Pantzar, Samsung Sverige
070-849 67 95, f.pantzar@samsung.com

OM WEC360°
wec360° är en av Sveriges ledande utvecklare av 3D-visualiseringar av byggprojekt. Företagets tjänster och produkter används för att i tidigt skede inspirera och informera potentiella bostadsköpare om det framtida boendet och dess möjligheter. Företagets kunder är i första hand nationellt och internationellt verksamma byggföretag, allmännyttiga bostadsbolag och regionala byggbolag. wec360° har kontor i Örebro samt marknads- och försäljningskontor i Solna.

OM SAMSUNG
Samsung Electronics Co., Ltd. inspirerar världen och formar framtiden med innovativa idéer och teknologier. Samsung omdefinierar världen för tv, smartphones, wearables, tablets, vitvaror, skrivare, professionella skärmar, medicinsk utrustning, nätverkssystem, halvledare samt LED-lösningar. För att upptäcka mer besök det officiella nyhetsrummet news.samsung.com.