VR lockar lägenhetsköpare

Report this content

Allt fler bostadsköpare kan nu kliva in i sin nya bostad redan innan den har byggts. Tack vare 3D och Virtual Reality kunde till exempel 700 personer som nyligen var med vid säljstarten för ett delområde i utbyggnaden av den nya stadsdelen Vega i Haninge få en verklighetsnära och detaljerad helhetsbild av hus och lägenheter, trots att de än så länge bara finns på ritbordet.

På kort tid har den tekniken blivit ett självklart hjälpmedel för bostadsköpare när de planerar det som kanske kommer att bli den viktigaste affären i livet – den nya bostaden.

Monika Pirslin driver företaget c/o Properties. Hon hjälper bostadsföretag och byggherrar att presentera och marknadsföra nya projekt och ser ett stort intresse för 3D-presentationerna.

- Jag ser samma sak överallt. Det är ett fantastiskt intresse. Vi har alltid köer till VR-glasögonen. säger hon.

Utvecklingsbolaget wec360°, som producerar informationsmaterial i 3D, VR och AR, ser samma utveckling. Bostadsköparna vill uppleva hur bostäderna kommer att kunna se ut, var i huset de ligger och vilket solläge de har.

- En platt ritning och några tecknade bilder räcker inte om man vill ge en rättvisande bild av hur ett ännu obyggt hus på en öde plats kan bli en attraktiv och hemtrevlig bostad, där människor ska bygga sin framtid. Det säger Mattias von Corswant som är vd för wec360° och en av dess grundare.

- Den här tekniken ger så mycket. Vi säljer ju egentligen visioner, eftersom bostäderna inte finns än. Men wec360°:s teknik gör det möjligt att se det som man faktiskt köper, säger Monika Pirslin. Hur står solen vid olika tider på dagen? Hur ser omgivningen ut? Hur ser rummen ut när de är möblerade?  Känns det trångt eller rymligt? Det är sånt som bostadsköparna frågar efter, och den här tekniken ger svar.

Wec360° har på kort tid har etablerat sig som den ledande leverantören av 3D- och VR-presentationer av svenska byggprojekt. Sedan tidigare finns företaget i Örebro och Stockholm, och man har nyligen även öppnat kontor i Malmö och Göteborg, där det också finns ett stort intresse.

För ytterligare information, kontakta:
Mattias von Corswant, vd
0736-17 46 67, mattias@wec360.se

Monika Pirslin, vd c/o Properties
070-092 95 63, monika@coproperties.se

Om wec360°
wec360° är en av Sveriges ledande utvecklare av 3D-visualiseringar av byggprojekt, bland annat med hjälp av VR (Virtuell verklighet) och AR (Förstärkt verklighet). Företagets tjänster och produkter används i första hand för att i tidigt skede inspirera och informera potentiella bostadsköpare om det framtida boendet och dess möjligheter. wec360°:s kunder är i första hand nationellt och internationellt verksamma byggföretag som Skanska, Peab, HSB och Riksbyggen, samt allmännyttiga bostadsbolag, regionala byggbolag och företag som arbetar med kommersiella lokaler, till exempel Friends Arena. wec360° har utvecklingskontor i Örebro samt marknads- och försäljningskontor i Solna, Göteborg och Malmö. wec360°:s presentationer i VR produceras i samarbete med Bybrick.