• Welcom/

Förtroendebarometern: Systembolaget i topp, polisen rekordökar och SVT:s ras fortsätter

Report this content

Systembolaget fortsatt i topp, SVT:s kräftgång håller i sig och bland annat Ikea, polisen och Moderaterna ökar i förtroende. Dessutom tror 4 av 5 svenskar tror att falska nyheter är vanligt - 13 procent har själv spridit det.  Det är några av resultaten av årets Förtroendebarometer som presenterades för tjugoandra året i rad av Medieakademin.

Förtroendebarometern mäter allmänhetens förtroende för medieföretag, institutioner och företag i landet, och presenteras årligen av Medieakademin sedan 1997.

I 2018 års Förtroendebarometer som idag presenterades av Medieakademin behåller Systembolaget sin förstaplats från föregående år med 71 procent. Mest anmärkningsvärt i toppen är kanske Ikeas comeback i toppskiktet. Genom en uppryckning med 7 procentenheter till 68 procent hamnar Ikea på en andraplats.

Den största förändringen i år står Polisen för, som nu hamnar på en delad tredjeplats med 65 procent, en ökning med 11 procentenheter. Övriga på den delade tredjeplatsen är Universitet/högskolor och SR, som ökar med ett par procentenheter sedan föregående år. Ny på årets Förtroendebarometer är Säkerhetspolisen (SÄPO) som slår sig in på en sjätte plats med 63 procent.

Sämre går det för SVT, som backar ett par procentenheter från föregående år och hamnar på rekordlåga 58 procent. På tio år har därmed förtroendet för SVT minskat med hela 17 procentenheter. Tittar på förtroendet för public service sedan valet 2014 är nedgången mycket stor bland alliansväljare – för SR handlar det om ett tapp på 13 procent och för SVT med 15 procent under mandatperioden.

– Förtroendet för public service-medierna präglas av en tilltagande politisering, säger Henrik Ekengren Oscarsson, statsvetarprofessor vid Göteborgs universitet och ledamot av Medieakademin.

Förtroendebarometern har i år också ställt särskilda frågor om falska nyheter. Så många som 13 procent uppger att de upptäckt att de själva spridit falska nyheter via sociala medier. 4 av 5 tillfrågade tror att det är vanligt att falska nyheter sprids, och bland de yngre är siffran ännu högre.

Av de politiska partierna kan konstateras att tre partier ökar i förtroende. I tur och ordning får de åtta mätta partierna: M 32 procent (+10), S 31 procent (+2), C 25 procent (-5), V 19 procent (+1), L 18 procent (-3), SD 16 procent, KD 13 procent, MP 13 procent, F!  10 procent.

För samhällsinstitutioner kan man utöver Polisens rekordökning konstatera att det går uppåt generellt. Domstolarna som mäts för första gången hamnar högt på listan (60 procent), likaså Sjukvården (57 procent) och Riksbanken (57 procent). Ökar gör såväl Riksdagen (38 procent) som Regeringen (35 procent), båda två med fyra procentenheter.

– Man skulle kanske kunna säga om årets Förtroendebarometer att systemkollapsen och den av vissa utmålade förtroendekrisen verkar ha kommit av sig, säger Henrik Ekengren Oscarsson.

Av de tretton företag som ingår i Förtroendebarometern får 10 ökat förtroende av svenska folket jämfört med 2017, tre företag minskar i förtroende. De fem företag som toppar den listan är Systembolaget (71 procent), Ikea (68 procent), Ica (59 procent), Volvo (54 procent) och Coop (42 procent).

I kategorin Dagspressen ökar förtroendet något för DN (45 procent), Lokala tidningen (43 procent) och SvD (40 procent). För Aftonbladet (14 procent) och Expressen (10 procent) är siffrorna oförändrad jämfört med föregående år.

Fakta/Förtroendebarometern 2018

2018 års undersökning omfattar 1201 webb-intervjuer med personer äldre än 15 år.

Fältperioden ägde rum mellan 16 – 21 februari 2018.

Årets mätning har genomförts av Kantar Sifo.

OBS! Resultatet i sin helhet finns publicerat på medieakademin.se

Hela Förtroendebarometern finns i pdf-filen.

För mer information, kontakta:

Henrik Ekengren Oscarsson, Professor i statsvetenskap vid Göteborgs universitet, mobil 070- 889 99 43

Toivo Sjörén, opinionschef Sifo, 070 – 18 423 50